AJÁNLÓ – ONLINE MEGOLDÁSOK SNI SPECIFIKUS JAVASLATOKKAL

A koronavírus-járvány következtében már több, mint két hónapja távoktatás keretein belül zajlik az iskolai élet. Ebben az időszakban különösen nagy figyelmet kell fordítanunk a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelésére-oktatására, hiszen ebben a rendkívüli oktatási helyzetben is megilleti őket az a többlettámogatás, amelyet az iskola falain belül is megkapnak.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

OSZTÁLYFŐNÖKÖKNEK: ONLINE OSZTÁLYFŐNÖKI ÓRA

A digitális tanrend idején fontos, hogy a tananyagok átadása mellett a gyermekek lelki állapotára, a közösség működésére is figyeljenek. A gyerekek az otthonaikban vannak ugyan, de ha segítjük őket, akkor megélhetik a közösség megtartó erejét ilyen körülmények között is.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

TAVASZI WEBINÁRIUMSOROZAT III.

A Digitális Témahét csapata májusban is folytatja a Tavaszi webináriumsorozatát, újabb izgalmas, érdekfeszítő előadásokkal, témákkal és előadókkal.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

SZÁMOLÁST FEJLESZTŐ JÁTÉKOK OTTHON

Az alábbi kreatív ötletekkel játékosan gyakorolhatjuk a számok világát, az egyszerűbb matematikai műveleteket.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

KERESSÜNK KINCSEKET OTTHON!

Kincskeresés otthon, a lakásban? Hidd el, nem is olyan egyszerű. Főleg, ha a kincs nincs is eldugva, de csak egy részletét látod a térképen.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

FÜGGÖNYT FEL!

Egyszer volt, hol nem volt…, ahogy a legtöbb mese kezdődik. A folytatást most ti mesélhetitek, a saját bábszínházatokban.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

MÚZEUM A NAPPALIDBAN

Tekintsük meg a Magyar Nemzeti Múzeum video-sorozatait, ahol barangolhatunk a kincsek között, érdekességeket tudhatunk meg a történelemből, mindezt otthonról: https://mnm.hu/hu/cikk/mnm-mozi

Magyar Nemzeti Múzeum YouTube csatorna:

https://www.youtube.com/channel/UCVYUEvZCHav8JdUDMzRVjug

 

 

METRO TÖRTÉNELEM – VIRTUÁLIS KIÁLLÍTÁS

Tudtad, hogy a fővárosi 2-es metró, vagy ahogy sokak emlegetik a „piros metró” 50 éves? A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum virtuális kiállítását végig járva megismerhetjük a „piros metró” történetét az építkezéstől egészen az átadásig.

http://virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu/s/metro50/page/bevezeto

 

 

CSODÁLATOS MAGYARORSZÁG

Barangoljuk be a magyar tenger környékét otthonról! Webkamerák a Balaton környékén:

https://csodalatosmagyarorszag.hu/webkamerak/

 

 

Nemzeti összetartozás napja – Milyen jó, hogy itt vagyunk videopályázat külhoni és anyaországi fiataloknak

A Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkársága pályázatot hirdetett a trianoni békediktátum 100. évfordulója alkalmából. Pályázni telefonnal vagy kamerával készített alkotásokkal lehet, 10-25 év közötti fiataloknak, 3 korcsoporti bontásban egészen május 25. éjfélig.

>> Bővebb információ ITT <<

 

 

ÉLETÜNK GAZDAGSÁGA: HOGYAN BÁNJUNK TALENTUMAINKKAL?

A keresztény életre való nevelés kérdéseiben feldolgozandó témák nagyon kapcsolódnak a gyerekek hétköznapi kapcsolataihoz, viselkedéseihez, szinte elképzelhetetlen az életből vett példák nélkül. Mi lenne életszerűbb az általános iskolás korú gyerekeknek – főleg alsó tagozaton –, mint a játékon keresztül való megélése és elsajátítása egy-egy témának. A tényszerű hit és erkölcstan órán tanultak elsajátítása hangsúlyosan a megértést hivatott segíteni, a kontextus kialakítását és a tévhitek elkerülését szolgálják, ezért ezek nem hanyagolhatóak el még a játékos foglalkozások során sem.

Olyan szabadidős – élménypedagógiai módszereket is alkalmazó játékot mutatunk be, ami segítheti a gyerekekkel közösen feleleveníteni a hittanórán tanultakat, és játékosan elmélyíteni azt érzelmi szinten is.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

KERESZTREJTVÉNY

Az első madarak és fák napját a kor neves ornitológusának, Chernel Istvánnak köszönhetjük, hiszen ő szervezte meg először ezt az ünnepet 1902-ben a párizsi európai madárvédelmi egyezmény alapján. 4 ével később, 1906-ban vált hivatalossá, mikor rendeletben írták elő a nap megszervezését minden iskola számára. A május 10-i napot több mint 100 éve, 1994-ben egy miniszteri rendelet jelölte ki az esemény dátumának, azóta minden évben ez a nap szól a madarakról és a fákról. Ilyenkor a természetet ünnepeljük azzal a céllal, hogy felhívjuk a társadalom és különösen az ifjúság figyelmét a minket körülvevő élővilágra és a természetvédelem fontosságára.

Két keresztrejtvénnyel is készültünk, jó szórakozást!

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

TIPPEK, TANÁCSOK A TERMÉSZETMEGFIGYELÉS SORÁN, A TERMÉSZET AKTÍV MEGFIGYELTETÉSE

A gyerekek a természet tárgyairól, jelenségeiről konkrét képzetek gazdag tárházával rendelkeznek, azonban ezek a képzetek nem mindig pontosak, sokszor nem valódi tapasztalatból alakulnak ki. Ebben a folyamatban fontos szerep van a megfigyelésen, amely gyerekek esetében nem nélkülözi a szülői pontos és tudatos, irányított megfigyeltetést. Ebben a dokumentumban néhány egyszerű feladat kerül bemutatásra, melyet a szülők a gyermekükkel együtt végezhetnek az alapos megfigyelés és a konkrét tapasztalatszerzés érdekében.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

VIRÁGZÁS ÉS MEGFIGYELÉS

Májusban sok csodás tavaszi virág bontja szirmait. Érdemes megfigyelnünk, ahogy a kicsiny bimbók, színpompás virágokká fejlődnek. Ahhoz, hogy a környezetünket jobban szemügyre tudjuk venni, akár távcsövet is készíthetünk a gyerekekkel, amelynek segítségével „még közelebbről” vizsgálhatjuk, ahogy éled a természet.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

JÁTÉK – KÖZLEKEDÉS

A közlekedés témakörén belül számos olyan játék van, amely egy kis fantáziával otthon is bármikor játszható. Ezek közül mutatunk be néhányat, melyek nem igényelnek nagy előkészületet, sem sok eszközt. A bemutatott játékok és foglalkoztató feladatok segítségével a gyermekek könnyedén tanulhatnak a közlekedés szabályairól és az alapvető jelzésekről, valamint a forgalom irányítását szolgáló táblákról is.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

Hogyan segíthetünk autizmussal élő diákjainknak és szüleiknek az otthontanulásban?

Manapság egyre több autizmussal élő gyermek tanul integrált keretek között. A hatékony integráció megvalósulásához az iskolákban szükséges számukra a környezetet és a tananyagot is egyéni szükségleteiknek megfelelően adaptálni. Nem más ez a jelenlegi távoktatási helyzetben sem. A pedagógusoknak figyelembe kell venniük autizmussal élő diákjuk sajátos nevelési igényét a digitális oktatás során is. A gyógypedagógusokkal együtt dolgozva szükséges biztosítaniuk a szülőknek és az autizmussal élő tanulónak a megfelelő segítséget a tananyag adaptációjával az online felületeken is.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

AJÁNLÓ – HOL VAGY, KAJLA?

Végig járhatjuk az Országos Kéktúra útvonalát, nézhetjük a daruk vonulását a Hortobágyon, bringázhatunk a Pilisben, túrázhatunk Zemplén erdeiben, és úszkálhatunk a Balatonban is. Fedezzük fel így is hazánk szépségeit, vadregényes tájait, természeti kincseit, és világörökségeit. Mindezt otthonról, kényelmesen, interaktív formában, játszva tanulva egy számítógép, tablet vagy okostelefon segítségével. Ebben a kalandban egy Kajla nevű kedves, aranyos és nagyon szerethető kölyökkutya lesz segítségünkre.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

FECSKEHOTEL – MENTSÜK MEG A FECSKÉKET

Napjainkban egyre kevesebb fecske él Magyarországon, ennek hatásait a mindennapjainkban is tapasztalhatjuk. Hogyan tudunk mi segíteni ebben helyzetben? Ha kertes házban élünk, készítsünk fecskehotelt! A Magyar Természettudományi Múzeum Blog bejegyzésében lépésről lépésre bemutatják, hogyan készíthetünk mi magunk fecskefészket, és azt is megtudhatjuk miért olyan fontos dolog ez.

https://mttmuzeum.blog.hu/2020/04/28/adj_eselyt_es_szallast_a_fecskeknek_fecskehotel_hazilag

 

 

A mostani járványügyi helyzetben minden korosztály érintett. Az iskoláskorú gyermekek napirendje is teljesen megváltozott, hiszen nekik is otthon kell maradniuk, s közben teljesíteniük is kell.

A kisiskolások is érezhetik a bizonytalanságot, de ők még nem foglalkoznak a napi hírekkel. „Ez az időszak a megerősítésről kell, hogy szóljon” – mondja Kovács Annasára, aki Vértezd fel! című blogjában könyveket ajánl gyerekeknek és szülőknek egyaránt. A könyvek jó hangulatú, humorral átszőtt kötetek, akár az alsós korosztálynak, akár a kamaszoknak szólnak.

A szakértővel készült beszélgetés és a válasz, hogy miben is segítenek a könyvek, a csalad.hu oldalon olvasható: https://www.csalad.hu/csaladban-elni/a-segitseg-konyvben-erkezik

 

 

Tekintsék meg a Digitális Erzsébet-táborok JÁTÉKGYŰJTEMÉNYÉT:

>> VIDEÓ <<

 

 

AJÁNLÓ – TAVASZI WEBINÁRIUMSOROZAT I.

 

A Digitális Témahéthez számos köznevelési intézmény csatlakozott az elmúlt években. A program online előadásai a digitális munkarendre való átállás során sem maradnak el, sőt idén még hangsúlyosabbak ezek az előadások, amelyek a digitális technológia hatékony alkalmazását segíthetik a kerettantervi fejlesztési célok megvalósításában. Az előadásokon további ismeretek szerezhetőek a távtanításról, a projektmódszerről, az oktatási weboldalakról és a digitális platformok használatáról. Az április 29-i és 30-i előadásokon szó lesz a digitális munkarend iskolai tapasztalatairól, az első hetek távtanítási élményeiről, bevált megoldásokról, nehézségekről, sikerekről. Ne maradjon le róla!

 

 

A digitális munkarend iskolai tapasztalatai III. – beszélgetés digitális pedagógusokkal

Időpont: 2020. április 30. 19:00-20:00

 

>> Tovább a részletekhez <<

 

 

“Tartalmas” szabadidő – heti cikk ajánló (1. rész)

Az elmúlt hetekben egy olyan világba csöppentünk, amely mindannyiunk számára ismeretlen. Ehhez a megváltozott helyzethez, új gondolkodásmódra, új ismeretek elsajátítására van szükségünk. A Digitális Erzsébet-táborok célul tűzte ki magának, hogy olyan témákat, alkalmazásokat, webhelyeket, fejlesztő játékokat, hasznos tartalmakat gyűjtsön össze és mutasson be az érdeklődők számára, amelyek hasznosak lehetnek a mindennapokban, a szabadidőben.

A cikkek és ajánlók felnőtteknek és gyerekeknek, családoknak és intézményeknek egyaránt szólnak, mindenki megtalálhatja a számára érdekes információkat és írásokat.

A Digitális eszközajánlók segítségével olyan alkalmazásokat ismerhetünk meg, melyekkel a gyerekek valóban hasznosan tölthetik el a szabadidejüket és még új ismeretekre is szert tehetnek. Vannak a pandémiás helyzetre reagáló, ötleteket és hasznos információkat nyújtó írások, kifejezetten a gyermekek készségeinek fejlesztésére, indirekt oktatására irányuló tartalmak, de játékos, szórakoztató bejegyzések is megtalálhatóak a honlapon.

 

>> TOVÁBB A CIKK AJÁNLÓRA<<

 

 

AJÁNLÓ – DA VINCI KIDS

A nagy zajban és a digitális, távoktatási platformok és tartalmak sokaságában nem könnyű eligazodni. Azonban ha jó helyen keresünk, akkor olyan kincsekre bukkanhatunk, mint a Da Vinci Média platform, amely szórakoztató, ismeretterjesztő műsorokat kínál a gyermekeknek és az egész családnak, a hét minden napján.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

AJÁNLÓ – ÖKO NAPLÓ

Egy olyan alkalmazás szeretnénk a figyelmükbe ajánlani, amellyel játékosan hívhatjuk fel a figyelmet a Földünk megóvásának fontosságára, és a környezetszennyezés csökkentésének jelentőségére.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

AJÁNLÓ – Madárhatározó 

Ismerjük meg Magyarország madarait! Az applikáció segítségével felfedezhetjük a hazánkban előforduló madárfajokat, többféleképpen beazonosíthatjuk őket, majd rövid fajleírásokat is olvashatunk a keresett madárról.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

ALKOTNI ÖRÖM! Nézzék meg a Digitális Erzsébet-táborok saját gyártású kézműveskedést bemutató videóit:

 

MOZOGJUNK BENT!

Szeretnénk segítséget nyújtani abban, hogy otthon a szobában is minél mókásabb, vidámabb és szórakoztatóbb legyen minden nap. Jöjjön pár tipp, hogyan lehet a lakásban kreatívan játszani?

>> Mutatjuk! <<

 

 

AJÁNLÓ – Kétéltű- és hüllőhatározó

Ismerjük meg hazánk kétéltűit és hüllőit! Az alkalmazásban képek és az állatok hangjai mellett egy leírás is található, így ki sem kell mozdulnunk otthonról, mégis számos ismerettel gazdagodhatunk.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

AJÁNLÓ – A Világ földrajza

Applikációval a világ körül, egy kvízjáték keretein belül a gyerekek felfedezhetik a világot. Megismerhetik a világ országait, zászlóit, térképeit, érdekességeket tudhatnak meg a világ vallásairól, nyelveiről.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

AJÁNLÓ – Állatvilág kvíz

Interaktív kvízjáték, ahol a gyerekek felfedező útra indulhatnak az állatok világában és különböző “küldetések” teljesítésével játékos módon szerezhetnek újabb ismereteket.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

FÖLSZÁLLOTT A PÁVA VIDEÓ GALÉRIÁJA

Szemezgessünk a Fölszállott a páva népművészeti verseny galériájából!

https://mediaklikk.hu/folszallott-a-pava-2019-produkciok/

 

 

PARAMISI TÁRSULAT MESESZÍNHÁZ

Zenés meseszínház óvodásoknak és kisiskolásoknak:

 

KÉZMŰVES-FOGLALKOZÁSOK HÚSVÉT ELŐTT

A húsvéti készülődés egyik legfontosabb alapanyaga a tojás, amely gondos előkészítést követően a „vásznunk” lehet. A tojásokat többféle módon festhetjük, akár a konyhában fellelhető természetes alapanyagok segítségével is, sőt, egy harisnya és különböző formájú levelek segítségével már a festés folyamatában dekorálhatjuk őket. Ugyanakkor a festett tojásokra akár viasszal is írhatunk.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

TAVASZI MONDÓKÁK, FOGLALKOZTATÓK

Természeti környezetünk megismerése fontos, ebben segítségünkre lehetnek a mondókák, amelyek játékos formában ismertetik meg a gyermekekkel a természetben, a kertben megtalálható növényeket, vagy éppen a kerti szerszámokat és eszközöket.

 

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

Ajánló – mozaWeb

Az idősebb generáció tagjainak talán még ismerős a Mozaik Kiadó neve, és jobban emlékeznek az általuk megjelentetett tankönyvekre és jellegzetes, színes borítóikra. Ugyanakkor a Z-generáció, és az őket követő Alfa tagjainak figyelmét kizárólag  hagyományos, frontális eszközökkel, papír alapú tankönyvekkel nehéz lekötni, hiszen „digitális bennszülöttekként” egészen kis koruktól kezdve körül veszi őket a digitális világ, a technológia, a folyamatos internet/WIFI kapcsolat, olyan kütyük (okostelefonok, tabletek), amivel gyorsabb kommunikációra, információk és tartalmak elérésére és feldolgozására képesek.

>> Tovább a teljes cikkhez <<

 

 

VIDEÓ-játék: Három dolog

Legalább két szereplős játék, jó idő esetén a szabadban is játszható. A játék során a résztvevőknek három tényt kell állítaniuk magukról, amelyek közül kettő igaz, egy pedig hamis. A többi résztvevő feladata, hogy kitalálják, melyek a helytállóak, vagy melyik a valótlan állítás.

 

 

VIDEÓ-játék: Valami megváltozott

Mire van szükség a játékhoz? Legalább 1-2 gyermekre, néhány tárgyra, memóriára és megfigyelő-képességre, és minden készen áll, hogy a gyerekek igazi detektívvé váljanak. Beltéren és kültéren egyaránt megvalósítható, szórakoztató időtöltés.

 

 

VIDEÓ-mozgás: TESO-tesi

A Tábori Együttélést Segítő Operatív munkatársak, akik az ottalvós táborok idejére a gyerekek nagy tesói lesznek, és jó tesók módjára foglalkoznak testvéreikkel. Most néhány egyszerű gyakorlatot mutatunk meg, ami felfrissítheti a diákokat két digitális tanóra között.

 

 

Mondókák, mesék és játékok gyűjteménye

Összegyűjtöttünk néhány oldalt, amelyekben kicsiknek és nagyoknak egyaránt találhatóak hasznos tartalmak:

 1. Online Filmklasszikusok

„A Nemzeti Filmintézet összesen 90 irodalmi adaptáció, történelmi film, ifjúsági, rajz-, mese- és dokumentumfilm ingyenes online hozzáférésének biztosításával járul hozzá a koronavírus miatt bevezetett digitális oktatáshoz és az otthon maradni kényszerülők tartalmas szórakozásához.” Forrás: filmarchiv.hu

KATT

 

2. Gyermekdalok, mondókák animációkkal:

https://www.youtube.com/user/GyerekdalokMondokak/videos

 

3. Magyar Népmesék:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLpshJy6oyjM9fD2YtXafkvuSCkkprffuO

 

4. Az MTVA Rádióarchívumában a kicsik és nagyok számára is számos történet közül lehet válogatni:

https://archivum.mtva.hu/radio

 

5. Mesék, dalocskák és mondókák színes tárháza a MESE TV YouTube csatornáján:

https://www.youtube.com/user/mesetv/videos

 

6. Ismerik a gyerekek a Futrinka utca lakóit? Ha nem, akkor az alábbi linkre kattintva már kezdődhet is a bábozás.

https://archivum.mtva.hu/m3/open?series=RnV0cmlua2EgdXRjYQ%3D%3D

 

7. Minden napra új állatka? Igen! Agócs Írisz illusztrátor Facebeook oldalán minden nap egy új kisállat rajzolási folyamatát mutatja be. A kisállatok segítségével akár saját mesék is megalkothatók.

https://www.facebook.com/irisz.agocs

 

8. „Annyiféle kincs létezik a világon! A mesék is azok! A MeseKincstár azért jött létre, hogy összegyűjtse és megmutassa kedves látogatói számára a legjobb online nézhető meséket.” Írja a www.mesekincstar.tv

Érdemes ellátogatni az oldalra!

https://mesekincstar.tv/

 

 

Nézzen be szünetben diákjaival egy álltakertbe, egy vadasparkba, de akár medvelesen is részt vehetnek!

1. A Fővárosi Állat- és Növénykert élő webkamerái

https://zoobudapest.com/ezt-latnod-kell/webkamera

 

Hol vannak a fókák?

https://zoobudapest.com/ezt-latnod-kell/webkamera/foka

 

Ki veszi észre hamarabb az elefántot?

https://zoobudapest.com/ezt-latnod-kell/webkamera/elefantkifuto

 

Zsiráfok, antilopok, nyalák – figyelünk benneteket, tessék kijönni!

https://zoobudapest.com/ezt-latnod-kell/webkamera/szavanna

 

2. Vajon mit csinálhatnak a Szegedi Vadaspark tigrisei, oroszlánjai és farkasai? http://www.zooszeged.hu/szeged-vadasparkja/webkamerak/

 

3. FóKamera a pécsi állatkertben, pillants be Donka és Bonifác mindennapjaiba:

https://csodalatosmagyarorszag.hu/webkamera/pecsi-allatkert/

 

4. Vajon mit csinálnak éppen Erdélyben a medvék? Akár vaddisznók, őzek és szarvasok is felbukkanhatnak, fő a türelem: