Erzsébet-táborok Kreatív Kalauz 1. rész – Decoupage technika

            

A decoupage (ejtsd: dekupázs) francia eredetű szó, eredetileg kivágást jelent, mi a szalvétatechnika elnevezéseként használjuk. Egy egyszerű, mégis látványos technikáról van szó, amihez a speciális ragaszón kívül, szinte minden megtalálható otthon.

A ragasztót bármelyik kreatívboltból, vagy nagyobb áruházlánc papír-írószer részlegéről könnyen beszerezhetjük, a legkisebb kiszerelés is kiadós, ezért a mennység többszöri felhasználásra is elegendő. Szükségünk lesz még egy tálkára, amibe vizet öntünk, ecsetre vagy ecsetekre, attól függ, milyen aprólékos munkát fogunk végezni, ollóra – amit akár el is hagyhatunk, ha a *tépkedéses módszert választjuk – és színes szalvétákra.  

Milyen a megfelelő szalvéta?

  • sima a felülete → a bordázott vagy nyomott felületű szalvétával nehezebb dolgozni
  • többrétegű → a szalvétának csak a legfelső, színes rétegét fogjuk használni, de a többrétegű szalvéták jobb minőségűek, kevésbé szakadnak

TIPPEK ÉS PRAKTIKÁK

Kivel ne fordult volna már elő, hogy nekilátott egy alkotásnak, szinte minden hozzávaló és eszköz rendelkezésére állt, de menetközben kiderült, mégis hiányzik valami.

Legyünk kreatívak! az alkotás során nem várt, megoldandó feladatokba ütközhetünk, de ne essünk kétségbe, vannak folyamatok és eszközök is, amik helyettesíthetőek.

Ha nincs otthon ecset – Használjuk az ujjainkat a ragasztó felviteléhez. Az anyag vízbázisú, könnyen eltávolítható a kezekről és a ruháról is. Sőt, ha az ujjainkkal vonjuk be a kívánt felületet a ragasztóval, precízebb munkát végezhetünk, hiszen az aprólékos, finom mozdulatokat könnyebben kontrollálhatjuk, a leheletvékony szalvétánkkal óvatosabban tudunk bánni.

Ha nincs otthon olló – A szalvétából a választott mintákat finoman ki is tépkedhetjük, ilyenkor még ne szedjük le az összes réteget róla, mert könnyebben szakadhat. *Mozaik technikánál érdekesebb mintázatokat hozhatunk létre, ha az olló helyett mi alakítjuk a vonalakat.

A szalvéta és a ragasztó ebben az esetben nem pótolható, eznek a beszerzése nélkül nem tudunk nekilátni a munkának.

Jó tudni, hogy ha a szalvétát kihajtjuk, akkor a minta nyomata 4-szer ismétlődik, tehát egy szalvéta 4 egyforma mintát rejt. A szalvétákat darabra is meg lehet vásárolni a kreatív üzletekben, így csupán pár száz forintból gazdag mintázatú gyűjteményre tehetünk szert.

Milyen felületen alkalmazhatom?

Bátran mondhatjuk, hogy szinte akármilyen felületen megállja a helyét. A legextrémebb példa, amivel találkoztunk, a mosdókagyló volt, de miért is ne? Száradás után vízálló, lakkhatású, ezért akár gyakrabban igénybe vett felületen is alkalmazhatjuk, de a tartósságával szemben maradjunk realisták. A dobozok, tálak, keményebb papírfelületek, fák, deszkák, üvegek viszont mind-mind kiállták a próbát, érdemes kísérletezni, hiszen megunt tárgyainkat könnyen újjá varázsolhatjuk a decoupage technikával. A balatoni Erzsébet-táborokban a gyerekekkel például natúr fadeszkára is készítünk képeket, lézervágott fa korongokat varázsolunk egyedi kulcstartókká és ékszerekké, a Családi Erzsébet-táborokban pedig még saját készítésű barkácsdobozokat is dekoráltunk már szalvétatechnikával.

LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE

  1. A kiválasztott tárgyat vagy felületet először tisztítsuk meg, zsírtalanítsuk, ha fára dolgozunk és szükséges, smirglivel simítsuk el a kiálló szálkákat.
  2. A szalvéták mintái világos felületeken tudnak igazán érvényesülni, ezért érdemes halvány színű alapozófestékkel kezdeni. Üveg esetében fehérüveget használjunk.
Apró trükk a tökéletes eredményért: Mindig száraz felületen dolgozzunk, ha alapoztunk száradjon ki teljesen a festék, tisztítás után cseppmentesre töröljük a munkadarabot.
  • A száradás ideje alatt válogassuk ki a kívánt szalvétákat, vágjuk vagy óvatosan tépkedjük ki a mintákat. Fontos! A szalvétának csak a legfelső rétegét használjuk. Gyakran a rétegek makacsan ragaszkodnak egymáshoz, figyelmesen ellenőrizzük, hogy tényleg csak a színe maradt a kezünkben.
Apró trükk a tökéletes eredményért: Először érdemes a mintákat elrendezni a felületen, ragasztás után már nem mozgathatóak, és könnyen megsérülnek.
  • Ha kész a koncepció, kenjük be először a felületet vékonyan de határozottan a ragasztóval, majd óvatosan, az ujjainkkal simítsuk rá a mintát. Ha kicsit gyűrődik, megszakad, ne aggódjunk. Lehet pótolni, meg lehet igazítani, festékkel is korrigálható, de ennek a technikának gyakran jól is áll az antik, kicsit kopottas hatás, ezért ez ne szegje kedvünket, egy két alkalom után rá fogunk érezni a módszerre.
  • Ha elrendeztük a mintát, jöhet még egy réteg ragasztó, amivel most a szalvétát fedjük be. Legyen rajta anyag, de ne tocsogjon benne, mert eláztatja a képet. Most is türelmesen, finom mozdulatokkal dolgozzunk, ha nagy a lendület elmozdulhat a kompozíciónk, de szakadás veszélye is fennáll. A gyerekeknek ezt érdemes menet közben többször elismételni, ez a fajta papír nehezebben kezelhető, mint egy sima rajzlap.
  • Ha olyan felületeken használtuk a decoupage technikát, amit többször fogunk elmosni, vagy kültéri dekorációhoz alkalmaztuk, teljes száradás után még több réteggel is bekenhetjük az alkotásunkat a biztos védelemért.
Apró trükk a tökéletes eredményért: A ragasztó könnyen beleszárad az ecsetbe, ezért amikor nem használjuk, mindig tegyük vissza a vizestálkába.
  • A kiszáradt, kész művünket még további elemekkel is kiegészíthetjük. Festhetünk rá, szalagokat és gyöngyöket ragaszthatunk rá, és használhatunk speciális például *repesztő lakkot is a felületén, hogy még érdekesebb legyen a végeredmény. Innentől minden a fantáziánkra van bízva, bátran kísérletezzünk.  

*tépkedéses módszert: A papírlapok, szalvéták eszköz nélküli, kézzel, tépéssel történő formázása.

*mozaik technika: Eredetileg csempék, üvegek, kavicsok egymásmellé helyezésével történő képalkotás, de ebben az esetben a tépett szalvéták egymás mellé vagy egymásra helyezésével hozhatunk létre képeket, mintákat.

*repesztő lakk: Olyan speciális lakk, ami megrepeszti a festékkel lekent felületeket, ezzel antik hatást érve el.