Játékajánló – Csoporthangulat színekben

A „Csoporthangulat színekben” egy együttműködést segítő, kulturális tudatosságot és kifejezőkészséget fejlesztő foglalkozás, amit 10 éves kortól ajánlunk. Már 4 gyermek részvételével és 1 játékvezetővel megvalósítható, viszonylag nagyobb helyszínt igényel.

Teendők a játék kezdete előtt:

  • Ismertessük a gyerekekkel a játékhoz kapcsolódó szabályokat és feladatokat. Mindig bizonyosodjunk meg arról, hogy mindenki érti-e a játék menetét és hagyjunk lehetőségeket a kérdésekre.

 

Eszközigény:

  • Élénk színű temperafestékek vagy dobozos festékek, ecsetek, nagyobb méretű, papír (a csomagolópapírnál kicsit jobb minőségű).

 

Játék leírása:

A foglalkozás célja: A nem szóbeli kifejezési formákat használva közösen megalkotni egy képet, amely színekkel, elnagyolt formákkal kifejezi a csoport „itt és most” hangulatát.

  • A játék során a csoport egy közös festményt fog készíteni, amihez mindenki hozzáfestheti a saját részét, egyénileg választott színekkel és formákkal.
  • Bemutatjuk a használható eszközöket, kedvet csinálunk a kipróbálásukhoz. A színek keveréséhez készítsünk ki tálkákat, valamint kisebb papírokat is, amin kipróbálhatjuk a színeket. A színpróba közben elgondolkodhatunk azon, hogy melyik szín hogyan hat ránk, vagy melyik az, ami leginkább megfelel az éppen aktuális
  • Ha szükséges, több asztalt is összetolhatunk, hogy mindenki hozzáférjen a papírhoz, amit körül vesznek a gyerekek és a hangulatuknak megfelelő színnel elkezdenek megfesteni. Többen is dolgozhatnak egyszerre, nincs felosztva, hogy kinek mekkora felület jut.
  • Lehet, hogy először a papírnak csak egy kis részén helyezik el a kezük nyomát a gyerekek, vissza is lehet térni egy újabb hangulat színek által történő kifejezéséhez.
  • Ügyeljünk arra, hogy alkotás közben ne beszéljenek a gyerekek és és szavak nélkül alkossanak, a lényeg, hogy mindenki tegyen hozzá valamit a közös munkához.
  • Ha elkészült az alkotás, vagyis a lehető legteljesebben kitöltöttük a rendelkezésre álló felületet és mindenki hozzájárult a közös mű elkészítéséhez, akkor hátra lépve a rajztól elfordulva leülünk egy körben.

 

 

A játék lezárása:

  • Újra megnézzük a csoportfestményt és megbeszéljük, hogy milyen élmény volt elkészíteni, milyen elképzelések voltak, és ezekre hatott vagy nem hatott a társaink által használt színvilág. Értékeljük egyben is az egész kompozíciót abból a szempontból is, hogy mennyire fejezi ki a csoport aktuális hangulatát.

 

A játékvezetés során figyelni kell:

  • Direkt ötleteket ne adjunk a színek használatához, keveréséhez, de amikor mindenki kipróbálta, kezdődhet a munka.
  • Figyeljenek a gyerekek egymásra, és arra is, hogyan lehet kapcsolódni a másik vonalvezetéséhez, a társaik által használt színekhez.

 

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Hogyan érezted magad a játék közben?
  • Figyeljük meg a csoportrajz színeit és formáit, mi a domináns? Mit jelent ez nekünk? Milyen érzéseket tükröz?
  • Mi az, ami nagyon előtérben van, és mi az, ami csak halványan jelenik meg? Mi az, ami a rajz központjában és a szélén van?
  • Hiányzik még valami az alkotásról?
  • Milyen vonalak jellemzőek? A vonalak összeérnek?

 

Kiemelt kép forrása: pixabay.com