Játékajánló – Hopp

2020.09.10.

JÁTÉKAJÁNLÓ – HOPP

A „Hopp” a matematikai és az alapvető természettudományi, valamint a műszaki tudomány területén kompetencia fejlesztő, elmemozdító játék. Ajánlott 8 éves kor felett játszani, legalább 5 gyermek és 1 játékvezető részvételével. Ezzel a játékkal a tanórán megszerzett tudást is elmélyíthetjük.

Teendők a játék kezdete előtt (kb. 10 perc):

  • Ismertessük a gyerekekkel a játékszabályokat és a feladatokat. Mindig bizonyosodjunk meg arról, hogy mindenki érti-e a játék menetét, és hagyjunk lehetőségeket a kérdésekre.
  • Készítsük elő a játék során használt fogalmakat, a játékos korosztályhoz és tantárgyhoz igazítva.

Eszközigény:

  • Flip chart tábla papírral, vagy tábla, amire felírjuk a fogalmakat.
  • 2 db különböző színű filc vagy kréta.

Játék leírása:

  • A játék nagyszerű lehetőség arra, hogy egy tananyagrészt elmélyítsünk, gyakoroljunk, játékosan visszakérdezzünk. Fogalmak definiálására alkalmas játék. Több tantárgyra is átültethető.
  • Két játékos szemben a többiekkel, a táblának háttal helyezkedik el, majd a játékvezető felír pár tárgyat/fogalmat. Például földrajz témakörében: csillag, bolygó, Föld, napfogyatkozás, műhold, űrkutatás, galaxis, meteorit stb.
  • A játékvezető rámutat az egyik tárgyra/fogalomra, amiről a többi gyereknek – akik látják a táblát – minél több olyan tényezőt kell mondani, amiről a kint állók is rájönnek, hogy miről van szó (természetesen anélkül kell körülírniuk, hogy kimondanák magát a tárgyat/fogalmat).
  • Ha már elmondtak minél több meghatározást – de minimum hármat –, akkor a játékvezető bármikor kimondhatja a „HOPP” vezényszót.
  • Ekkor a két gyermek megfordulhat és minél hamarabb meg kell keresniük a megfelelő tárgyat/fogalmat a táblán, és gyorsan lehúzni azt.
  • Az a gyerek kapja a pontot, aki gyorsabban lehúzza a helyes szót a táblán.
  • Ha két gyerek megmérkőzött egymással, mindketten a helyükre mennek és másik két játékos folytatja a kitalálást. Játszható úgy is, hogy az marad kint, aki megnyerte az adott kört addig, amíg nem ront.
  • A játék csapatban és egyénileg is játszható.

Játék lezárása:

  • a minden gyerek Akkor ér véget a játék, ha minden gyermek részt vett a kitalálásban, illetve kellőképpen sikerült átismételni a fogalmakat.
  • A játék végén A játék végén összeszámoljuk a gyerekek pontjait és eredményt hirdetünk.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • Minden gyermeknek legyen lehetősége a kitalálóként játszani, illetve a körülírásnál szóhoz jutni. Akár jelentkezés alapján is választhatunk, ki kezdje el a körülírást.
  • Ha nagyon tanácstalanok a gyerekek, akkor segítsünk nekik.
  • A játék elején érdemes felhívni a gyerekek figyelmét arra, hogy aki magyarázás közben kimondja a fogalmat vagy direkt bekiabálja, annak plusz feladatot kell megoldania.
  • Figyelni szükséges a táblánál álló gyerekeket, hogy ne leskelődjenek, ne forduljanak hátra.
  • Minden kör után más témakörből kell szavakat vagy új tárgyakat/fogalmakat írni, mert a szemben ülő játékosok látták a táblát, így nem lenne nagy kihívás számukra a játék.
  • A megszerzett pontokat felvezetjük.

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Hogy érezted magad a játék közben?
  • Mennyire érezted nehéznek a feladatot és miért?
  • Melyik szerep tetszett jobban?
  • Gyorsnak érezted magad?
  • Mikor jöttél rá a fogalomra? A többiek ügyesen körülírták?
  • Neked milyen ötleteid lennének? Te milyen fogalmakat vagy témakört választanál?
  • Melyik a kedvenc témaköröd ebben a tantárgyban?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Add meg az email címed és értesítünk minden újdonságról!