Játékajánló – Kézbe írt üzenet

2020.09.08.

JÁTÉKAJÁNLÓ – KÉZBE ÍRT ÜZENET

A „Kézbe írt üzenet” a szociális és állampolgári kompetenciákat, valamint a bizalmat fejlesztő játék. 12 éves kor felett ajánlott, legalább 6 gyermek és 1 játékvezető részvételével. Javasolt olyan közegben játszani, ahol már valamelyest ismerik egymást a gyerekek.

Teendők a játék kezdete előtt:

  • A játék előtt ismertessük a gyerekekkel a szabályokat és a feladatokat. Mindig bizonyosodjunk meg arról, hogy mindenki érti-e a játék menetét, és hagyjunk lehetőségeket a kérdésekre.
  • Osszuk ki az előkészített papírt és az írószereket.

Eszközigény:

  • Papír és írószer.

Játék leírása:

  • A játék fejleszti a kommunikációs készségeket, illetve segíti egymás elfogadását. A gyerekek jobban megismerhetik egymást. Fontos, hogy olyan közegben játsszuk, ahol már valamennyire ismerik egymást a gyerekek.
  • Minden játékos kap egy papírt, aminek az egyik oldalára rajzol egy formát, szimbólumot, jelet (a lényeg, hogy ne a neve szerepeljen a lapon), majd a lap közepén körberajzolja a tenyerét.
  • Ha ezzel készen van mindenki, akkor lefelé fordítva középre kell tenni a lapokat. A játékvezető összekeveri ezeket, majd a gyerekek sorban egymás után húznak egyet. Aki a sajátját húzta, visszateszi, és húznia kell még egyszer, tehát senkinél nem lehet a saját tenyeréről készült rajz.
  • Amikor mindenki húzott egyet, az a feladat, hogy valamilyen kedves, vicces vagy motiváló üzenetet írjon a tenyérbe. Majd mindenki visszateszi középre a lapot, megkeveri a játékvezető és a gyerekeknek meg kell keresnie a sajátjukat.
  • A játékosoknak ki kell találniuk, vajon ki írhatta az üzenetet, azt akár fel is olvashatják. Az üzenet írója lehetőleg ne fedje fel magát, csak akkor, ha nem sikerül kitalálnia a személyét. Meghatározhatjuk azt is, hogy például háromszor lehet tippelni, de ha harmadjára sem sikerül eltalálni, akkor felfedi magát az adott játékos.
  • Idősebb korosztálynál akár úgy is játszhatjuk, hogy (név nélkül) mindenki ír valamilyen állítást a „saját tenyerébe”, ami rá jellemző (akár egy tulajdonságot magáról vagy érdekességet).

Például: „Nagyon szeretem a vidám dolgokat, és apróságok is képesek boldoggá tenni.”

  • Majd ugyanúgy megkeverjük a lapokat, és szintén mindenki húz egyet (a sajátja ebben az esetben sem lehet senkinél). Erre pedig írni kell egy reakciót, üzenetet, vagy bármi olyat, ami a gyermek szerint oda illő. Majd újra visszatesszük, megkeverjük és utoljára húz mindenki (itt már akár az sem baj, ha a sajátja kerül valakihez), majd sorban haladva ki kell találni, hogy ki írta az első állítást, majd erre vajon ki írt választ, reakciót. Lehetséges válaszreakció az előző példára reflektálva: „Ez egy szuper dolog! Maradj mindig ilyen, mert a vidámságod könnyen átragad másokra is.”

Játék lezárása:

  • Ha mindenki kitalálta, hogy ki írta az üzenetet, a játék véget ér.
  • A gyerekek visszakapják a saját papírjukat és eltehetik emlékbe.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • A gyerekeknek hagyjunk elég időt arra, hogy kitalálják, milyen üzenetet szeretnének írni.
  • Senkiben ne maradjanak negatív élmények, ha véletlenül olyan üzenetet kapott, hagyjunk időt ezek feloldására, átbeszélésére.
  • Fontos, hogy a gyerekek képesek legyenek megnyílni egymás előtt, ugyanis egyfajta bensőséges hangulatot is teremthet a játék.

Lezárást/feldolgozást segítő kérdésjavaslatok:

  • Hogy érezted magad a játék közben?
  • Könnyen tudtál üzenetet kitalálni?
  • Könnyebb lett volna üzenetet kitalálni, ha tudod, hogy kinek írod? Miért?
  • Jól esett az, amit neked írtak?
  • Volt olyan, hogy elsőre kitaláltátok, ki az üzenet szerzője? Honnan találtátok ki?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Add meg az email címed és értesítünk minden újdonságról!