Játékajánló – Pajzs-kard

A „pajzs-kard” akezdeményezőkészséget és vállalkozói kompetenciát fejlesztő, ügyességi játék, ami már 8 éves kortól, 5 játékossal és egy játékvezetővel játszható. Lebonyolításához nagyobb térre lesz szükség, ezért inkább kültéren javasolt megszervezni.

Teendők játék kezdete előtt:

  • Ismertessük a gyerekekkel a játékszabályokat és a feladatokat. Mindig győződjünk meg arról, hogy mindenki érti-e a játék menetét, és hagyjunk lehetőségeket a kérdésekre.
  • Egy mese/történet kiválasztása.

Eszközigény:

  • Kiválasztott történet, amiből a játékvezető fog felolvasni.

Játék leírása:

A játékosok körben helyezkednek el úgy, hogy jobb kezük mutatóujja lesz a kardjuk, bal kezük felfelé fordított tenyere pedig a pajzs. Jobb mutatóujját mindenki  a jobb szomszédja felfordított tenyerére helyezi, így minden játékosnak bal oldalt felfelé van fordítva a tenyere, a jobb mutatóujjaik pedig társaik tenyerén pihennek.

A játékvezető elkezdi olvasni a kiválasztott történetet. A játékosok feladata, hogy az előre meghatározott és megbeszélt szó vagy szavak hallatán (lásd: hívószavak alkotása) bal tenyerüket ökölbe szorítva időben elkapják társuk kardját, miközben saját kardjukat fel kell emelniük, mielőtt a pajzs elkapná azt.

Érdemes arra figyelni, hogy a gyerekek pajzs keze nem mozdulhat el felfelé, a mozgása csak annyi lehet, hogy összezárják a tenyerüket.

A gyerekeknek csak akkor szabad védekezni/támadni, amikor az előre meghatározott szó/szavak elhangoznak, tehát nagyon kell figyelni a történetre.

Hívószavak alkotása:

A kezdő körökben a határozott névelő két alakja legyen a „hívószó”, amire a gyerekek támadhatnak/védekezhetnek: tehát az a-az párosítás, de ezt  ne keverjék össze a betűvel. Csak akkor szabad a feladataikat végrehajtani, ha névelőként hallják.

A játékvezető szabadon megszabhatja, hogy milyen szavakra, szótagokra, vagy egyéb kifejezésekre lehet támadni/védekezni. Egy játékos akkor kap 1 pontot, ha a pajzsával elkapta a társának a kardját, a saját kardját pedig megvédte. Bármilyen más esetben nem jár pont. Ezt a gyerekeknek meg kell jegyezniük. Ha elég pontot gyűjtöttek, akkor jöhet a csavar, hiszen meg kell cserélniük a pajzsot és a kardot: jobb tenyerük lesz a pajzs, bal mutatóujjuk pedig a kard. Néhány rövid kört így is érdemes játszani, azért, hogy megszokják a változtatást a gyerekek.

Játék lezárása:

A játék addig játszható, amíg a gyerekeknek van hozzá kedvük. A játék végén el kell mondani, hogy ki-mennyi pontott szerzett, illetve megbeszélhetjük azt, hogy kinek melyik oldala volt erősebb.

A játékvezetés során figyeljünk, hogy a gyerekek vigyázzanak egymásra.

Feldolgozást segítő kérdésjavaslatok:

  • Hogy érezted magad a játék közben?
  • Hány pontot gyűjtöttél?
  • Melyik kezeddel voltál ügyesebb?
  • Védekezni vagy támadni volt számodra könnyebb? Miért?


Kép forrása: pixabay.com