A kültéri fizikai aktivitás (kerékpáros) lehetőségei a kijárási korlátozás idején (gyerekeknek)

2020.04.18.

A kültéri fizikai aktivitás (kerékpáros) lehetőségei a kijárási korlátozás idején (gyerekeknek)

Kedves Gyerekek!

Sajnos van olyan időszak az életetekben, amikor az egészségetek védelme érdekében be kell tartani különböző szabályokat, korlátozásokat. Ez most jelen esetben az úgynevezett kijárási korlátozás. Szerencsére ez a korlátozás nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem mehetsz ki az utcára, a parkba, mezőre, erdőbe.

Az egészségi állapototok szinten tartása, esetleg egészségetek fejlesztése nagyon fontos a jelenleg kialakult helyzetben. A kerékpározás pozitív hatást gyakorol a fizikai képességetekre, a jelenleg csökkent társas kapcsolatok miatt mentális egészségetekre, és az immunrendszeretek optimális működésére. Fontos, hogy a szív és a verőereket fokozott működésnek tedd ki. Fontos, hogy a gyaloglások során friss levegő jusson a tüdőbe. Az izmaidat megmozgasd, a csontjaid, ízületeid terhelés alatt legyenek továbbra is. A napsütés segítsen a D vitamin termelésében, előállításában.

Most azokat a fontosabb ismereteket írom le, amit a kerékpáros tevékenység alkalmával szükséges betartanod és figyelned kell rá. Kiemelem azt, hogy a közvetlen családtagjaiddal, akikkel együtt laksz, élsz, együtt lehetsz a kerékpározás során. Rájuk ezek a szabályok nem vonatkoznak.

Nézzük, mire kell figyelnetek a kerékpáros közlekedésben, az ilyen jellegű szabadidő eltöltésében:

  • Amikor tervezitek a kerékpáros programjaitokat, akkor lehetőleg nem sűrűn látogatott kerékpározható utakat keressetek fel.
  • Tömegközlekedés helyett közlekedj kerékpárral.
  • Ha elég nagy vagy, akkor kerékpározz egyedül vagy azon családtagjaiddal, akikkel egy háztartásban élsz. Ha egyedül mész kerékpározni, tudasd a családoddal, hogy milyen útvonalon fogsz haladni, milyen tempóban és mi a visszaérkezésed várható ideje.
  • NE csoportosuljatok, NE bandázzatok!
  • Kerékpározás közben az idegen emberektől tarts legalább 5 méter távolságot vagy többet. Hogy miért? Mert ha egymás mögött közvetlenül haladtok, akkor az előtted haladó ember izzadtság, és egyéb cseppjei elérhetnek téged. Ezért tarts legalább 5 méter távolságot. Vagyis a baráti, edzésjellegű kerékpározást most ne műveld.
  • Úgy válassz útvonalat, hogy lehetőleg ne kelljen megállnod frissítőt vásárolni. Vagyis vigyél magaddal az útra elegendő folyadékot és energiapótló élelmet.
  • Ellenőrzött, jó állapotú kerékpárral indulj el.
  • Kerüld a veszélyes útvonalakat. Ha városban kerékpározol, akkor alacsony gépjármű forgalmú úttesten vagy (ha van) kerékpárúton tekerj.
  • Vegyél vissza a tempóból, biztonságra törekedj.
  • Legyen nálad teljesen feltöltött telefon arra az esetre, hogy kapcsolatot tudj létesíteni. Például, ha baleset érne, vagy a kerékpárral történne valami műszaki hiba. Alapvető szerszám és gumibelső legyen nálad, de tanuld is meg szerelni.
  • Kizárólag kerékpáros védőfelszerelésekben kerékpározz mindig, használj fejvédő sisakot, láthatósági mellényt vagy erre a célra gyártott speciális ruházatot.
  • Ha találkozol osztálytársakkal, barátokkal, akkor most NE ölelkezzetek, NE pacsizzatok, vagyis kerüljétek az érintkezést. Tartsd a megfelelő távolságot, köszönjetek egymásnak, röviden érdeklődjetek egymás hogyléte iránt és búcsúzásként kívánj neki jó egészséget. Hosszabb beszélgetéseket telefonon, interneten bonyolíts le.
  • Válassz olyan időpontot a kerékpározáshoz, amikor tapasztalatod, vagy a családod tapasztalata szerint a várható legkevesebb emberrel találkozhatsz az utakon.

Mozgásra, kerékpározásra fel! Ezt is meg tudjátok tanulni és meg tudjátok csinálni!

 

Szerző: Dorka Péter testnevelés szakos középiskolai tanár

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Add meg az email címed és értesítünk minden újdonságról!