Játékajánló – Dobd be a közösbe

A „Dobd be a közösbe” a kulturális tudatosságot és kifejezőkészséget fejlesztő, elmemozdító játék. 12 éves kor felett ajánlott, legalább 4 játékos és 1 játékvezető részvételével.

Teendők a játék kezdete előtt (kb. 10 perc):

  • Játékszabályok, feladatok ismertetése.
  • A gyerekek osszuk csapatokra: 4 fő esetén 2-2 pár legyen, több fő esetén pedig lehetőleg egyenlő számú csapatokat alakítsunk.
  • A játékhoz szükséges eszközök kiosztása.
  • Minden játékos írhat 5 db szót külön cetlikre (amit úgy kell megírni, hogy más ne lássa), ha elkészült, bedobja a gyűjtő kalapba. Érdemes felhívni a gyerekek figyelmét arra, hogy a szavak írásánál gondolják át, mit írnak, mert lehet, hogy másik csapat tagja kapja a cetlijét, de az is lehet, hogy pont ő fogja kihúzni.

Eszközigény:

  • Papírcetlik
  • Íróeszköz
  • Kalap vagy tál (olyan tárgy, amiben össze lehet gyűjteni a szavakat)
  • Időmérő eszköz

Játék leírása:

  • A játék középpontjában a gyerekek által írt szavak állnak. Ha mindenki bedobta a közös gyűjtőhelyre a saját szavait, és jól összekevertük őket, kezdődhet a játék.
  • A játék alapvetően 3 fordulós activity: az első fordulóban körülírással lehet a szavakat elmagyarázni, a másodikban mutogatással, a harmadikban pedig csak egyetlen szóval lehet jellemezni azt a szót, amit ki kell találni.
  • A kezdő csapatból kiáll egy játékos, az ő feladata lesz, hogy a saját csapatának 1 perc alatt minél több szót elmagyarázzon. Ha lejárt az 1 perc, azokat a szavakat, amiket a csapattársai kitaláltak begyűjti és a helyére viszi.
  • Ekkor jöhet a következő csapat, akiknek szintén 1 percük van minél több szót kitalálni. Ha lejárt az 1 perc, csapatváltás jön. Ezt addig folytatják, amíg vannak cetlik a kalapban. Amint elfogytak a cetlik a kalapból, a csapatok megszámolják, mennyit sikerült kitalálniuk, majd ez alapján kapnak pontszámot.
  • Mindenki visszadobja a szavakat a kalapba, és indulhat a következő kör. A második körben ugyanazok a szavak szerepelnek (már mindet ismerik a gyerekek), viszont most csak elmutogatni lehet azokat. Szintén tartani kell az 1 perces időkeretet.
  • Ha egy gyermek olyan szót húz ki, amit nem tud értelmezni vagy nem tudja azt elmagyarázni, akkor (előre meghatározott szabály szerint: például 2-szer) passzolhat, tehát félreteheti és húzhat újat a kalapból.
  • A játékban nem lehet a másik csapatnak rabolni, viszont, ha szeretnénk, a játék elején meghatározhatjuk, hogy fél perc után szabad a rablás vagy egyéb játékvezetői döntés alapján határozzuk meg (rablás nélkül is fontos a csapatok egymásra figyelése, hiszen a többi fordulóban forognak a szavak, akár ők is kihúzhatják legközelebb, tehát csak úgy ismerik meg mindet, ha figyelnek).
  • A harmadik fordulóban (amikor csak egyetlen szót mondhat a gyermek a kitalálandó szóról) érdemes azt is megbeszélni, hogy mondhat-e másikat helyette, ha a többiek nem találják ki.
  • A csapaton belül szabadon eldönthetik, ki szeretne a szavakból húzni. Nem fontos sorban haladniuk, önkéntes alapon kiválaszthatják.
  • Ha a gyerekeknek még van még, illetve szeretik a kihívásokat, lehet nehezíteni, fokozni a játékot a következő fordulókkal (saját ötlet alapján is lehet folytatni): csak egy hangot/hangutánzó szót adhatnak ki (pl. csihuhu, kár-kár), ami a szóra utalhat; vagy csak egy mozdulatsort használhatnak stb.

Játék lezárása:

  • Számoljuk meg, mennyi pontot gyűjtöttek a játékosok és állítsuk fel a rangsort.
  • Ha megvan a rangsor, jöhet az eredményhirdetés.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • Hagyjunk elegendő időt a játék kezdete előtt arra, hogy a gyerekek ki tudják gondolni a szavaikat.
  • Figyeljünk a sorrendre, mikor melyik csapat következik.
  • Minden alkalommal mérjük a rendelkezésre álló 1 percet.
  • Fontos az eredmények pontos felvezetése.
  • A csapatok figyeljenek egymásra is!

Feldolgozást segítő kérdésjavaslatok:

  • Hogy érezted magad játék közben?
  • Melyik forduló volt a legnehezebb? Miért?
  • Melyik forduló tetszett a legjobban? Miért?
  • Melyik szerep volt hozzád közelebb álló: amikor szavakat húztál vagy amikor kitalálni kellett?
  • Lenne még ötleted, hogyan lehetne feldobni a játékot? Milyen más fordulóval?