Játékok papíron
Az általunk ajánlott alábbi játékokhoz nem kell más csak papír, ceruza és két játékos. Bárhol és bármikor játszhatók, fejlesztik a résztvevők kreativitását, stratégiai gondolkodását, valamint a lexikális tudásukat is.
Torpedó
Játék javaslatunkat itt is megnézhetik: https://erzsebettaborok.hu/video-jatek-torpedo/
A játékosok helyezkedjenek el egymással szemben kényelmesen, majd vegyenek elő fejenként egy-egy négyzetrácsos papírlapot. A négyzetrácsos lapokon alakítsák ki a játéktáblákat a következőképpen: 10×10-es négyzetrácsos táblát rajzoljanak meg, a táblán a négyzetrácsokat felül A-J-ig, oldalt 1-10-ig jelöljék meg. Ha mindkét játékosnál készen vannak a játéktáblák, akkor kezdődhet is a játék. A játékosok vegyék maguk elé a játéktáblákat úgy, hogy a társuk ne láthassa azt, majd az egyik játéktáblára rajzolják be flottájukat. A flottához tartozó hajókat tetszőlegesen berajzolhatják a játéktáblán bárhová, az egyetlen szabály, hogy nem érintkezhetnek egymással.
A flotta az alábbi hajókból áll:
- 1 db 4 négyzetrácsból álló hajó
- 2 db 3 négyzetrácsból álló hajó
- 3 db 2 négyzetrácsból álló hajó
- 4 db 1 négyzetrácsból álló hajó
A játékosok célja, hogy „elsüllyesszék” egymás flottáját. Ezt úgy tehetik meg, hogy felváltva „lövéseket adnak le” egymás flottájára. Egy lövés során a koordinátákat kell megadnia a játékosnak (pl.: A, 2). Ha az adott koordinátán az ellenfél játéktábláján nincs hajó, akkor a lövés „nem talált”, ha van hajó, akkor a lövés „talált”, ha pedig a játékos már a többi részét eltalálta a hajónak és ez volt az utolsó része, akkor ezt a hajót „kilőtte”, vagyis ezzel a lövéssel „talált és süllyedt”. Mindkét játékos a lövéseit vezetheti a második játéktábláján, így könnyen nyomon tudja követni a saját lépéseit, valamint lerajzolva a lövéseket, könnyebben kitalálhatja, hogy merre helyezkedik az ellenfél flottája. Az a játékos lesz a nyertes, aki hamarabb elsüllyeszti az ellenség flottájának összes hajóját.
Érdekesebbé tehetjük a játékot, ha bevezetjük a „felderítő” és a „célzott” lövéseket. A játékosok választhatnak, hogy milyen jellegű lövéseket kívánnak leadni. A felderítő lövésnél az első találatig, de maximum öt lövés leadásáig lehet próbálkozni. A célzott lövés esetében pedig korlátozás nélkül, mindaddig újra és újra célozhat a játékos, amíg ellenfele „nem talált” jelzést nem ad.
Ország-város-fiú-lány játék
Ez a játék akár két résztvevővel is játszható, de annál érdekesebb, minél több játékos játssza. Játssza az egész család, a közös szórakozás garantált!
A játékosok helyezkedjenek el kényelmesen a játéktérben úgy, hogy ne zavarják egymást a gondolkodásban, majd minden játékos vegyen elő egy papírlapot és íróeszközöket. A játék kezdete előtt minden részt vevő írja fel a papírlapra egy vízszintes oszlopba rendezve az előre megbeszélt kategóriákat. Ilyen kategória lehet például: ország, város, fiú, lány, növény, állat, folyó, tenger, étel, ital stb.
Az első körben a játékosok válasszanak maguk közül egy „gazdát”, aki kezdje el magában mondani az ábécét, egészen addig, amíg a mellette ülő játékos le nem állítja. Ekkor a „gazda” mondja be azt a betűt, ahol éppen tartott. Ha a „gazda” a G betűnél járt, akkor a játékosoknak ezzel a betűvel kezdődő szavakat kell írniuk a különböző kategóriákhoz. Aki elsőnek elkészül, az hangosan kezdjen el tíztől visszafelé számolni, amikor a nullához ér, mindenkinek tegye le a ceruzát. Ezek után a „gazda” sorban mondja a kategóriákat és mindenki felolvassa, amit írt. Ha ugyanazt a szót többen írták, az nem érvényes, nem jár érte pont. Minden olyan szó, amit csak egy játékos írt a kategóriába, 1 pontot ér. A kör végén, minden játékos számolja össze, hogy hány pontot szerzett, majd egy új „gazda” kiválasztásával elindulhat a második kör és így tovább.
A játékot nehezíthetjük úgy, hogy ha először az ország kategóriát tölti ki mindenki, akkor az oda beírt ország maga határozza meg a többi kategóriát. Például, ha S-betűvel kell írnunk, és Spanyolországot írtuk az ország kategóriába, akkor a város kategóriába spanyol várost kell írni, pl. Sevillát, a lány kategóriába spanyol lány nevet, pl. Soledadot, a fiú kategóriába spanyol fiú nevet, pl. Sergiót, vagy más hasonló Spanyolországhoz kapcsolódó főneveket.
Az a résztvevő nyeri meg a játékot, aki az utolsó kör végéig a legtöbb pontot összegyűjti.
Példa a kategóriákhoz:
Ország | Város | Fiú | Lány | Növény | Állat | Híres ember |
Kiemelt kép forrása: https://pixabay.com/