Játékajánló – Bababútor gyár

A „Bababútor gyár” egy együttműködést segítő játék, ami fejleszti a matematikai és az alapvető kompetenciákat a természet- és a műszaki tudományok terén. Már három fővel és egy játékvezetővel megszervezhető, ezért egy kisebb helyiség is elegendő hozzá. 10 éven felüli gyermekek számára ajánljuk.

Teendők a játék kezdete előtt (több mint 10 perc):

  • Ismertessük a gyerekekkel a játékszabályokat és a feladatokat. Mindig győződjünk meg arról, hogy mindenki érti-e a játék menetét, és hagyjunk lehetőségeket a kérdésekre.
  • Jelöljük ki a szerepeket.
  • A bababútor megalkotása illetve lefényképezése/lerajzolása.
  • Eszközök előkészítése.

Eszközigény:

  • Bármilyen építésre, összeillesztésre alkalmas játék, ami lehet például Lego, Duplo, Jenga, sima építőkocka stb.
  • Szemfedő

Játék leírása:

A játék előtt a játékvezető összeállít valamit az építőkockákból, amiről fényképet vagy rajzot készít, majd felvezeti a játékot és elmondja a gyermekeknek, hogy képzeljék azt, hogy ők most egy bababútor gyárban dolgoznak. Különböző szerepeket fognak kapni, ami alapján el tudják végezni a feladataikat.

Elhelyezkedésük:

  • a gyártásvezető ül középen
  • a mérnök a gyártásvezetővel szemben
  • az építész a gyártásvezetőnek háttal ül

A játék célja, hogy a terv alapján (az elkészített fénykép vagy rajz) megalkossák a játékosok a bababútort. A játékvezető a tervezetet odaadja a mérnöknek, aki szemügyre veszi, viszont nem mutathatja meg a munkatársainak. Ezután beszéd nélkül kell a gyártásvezetőnek tovább adnia az információkat (a mérnök rámutathat például arra, hogy milyen elemekből áll a terv).

A gyártásvezetőnél találhatóak az elemek, tehát ő fogja továbbítani a szükséges építőkockákat az építész számára, illetve szóban elmagyarázza, hogy mi alapján és hogyan kell felépíteni a bútort.

A gyártásvezető végig háttal ül az építésznek, tehát ő sem láthat rá az építés folyamatára.

Az építész csukott vagy bekötött szemmel várja az instrukciókat, ami alapján össze kell állítania a bababútort.

Ha nagyobb létszámmal játsszuk, akkor adhatunk más szerepeket is, például lehetnek ellenőrök, akik nem kommunikálhatnak senkivel, viszont bármelyik munkafolyamatot ellenőrizhetik, megfigyelhetik és a játék végén feljegyzéseiket, észrevételeiket megoszthatják.

A játékot lehet nehezíteni, például azzal, hogy az építőkockák már eleve az építésznél vannak, tehát a mérnök nem tud rámutatni, hogy milyen elemek szükségesek az adott bútorhoz.

Lehet időkeretet is megszabni a játékosoknak, ha még nagyobb kihívást szeretnének.

Játék lezárása:

  • A játék akkor ér véget, amikor elkészült az alkotás. Mindenki megtekintheti és össze lehet hasonlítani az eredeti tervvel.
  • A szerepeket mindenki kedve szerint kipróbálhatja.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • Játékszabályok betartása.
  • Mindenki az adott szerephez tartozó feladatokat lássa el.
  • A játék egy beszélgetéssel zárul, ahol a gyerekek láthatják, hogy milyen az, amikor egy folyamat sok lépcsőn keresztül valósul meg, és gyakorlatban is érzékelhetik az információ torzulás veszélyeit.

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Hogy érezted magad a játék közben?
  • Milyen érzés volt különböző szerepekben lenni?
  • Melyik szerep volt a kedvenced?
  • Mennyire volt nehéz így kommunikálni?
  • Mennyire volt elég információd ahhoz, hogy teljesíteni tudd a feladatodat?


Kép forrása: pixabay.com