Játékajánló – Idővonal
Az „idővonal” a tanulás elsajátítását fejlesztő, elmemozdító játék, amit 12 éven felüli gyermekek számára ajánlunk.
Teendők játék kezdése előtt (több mint 10 perc):
- Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
- A téma kiválasztása (például magyar költők), kinyomtatása.
- Nagyobb létszám esetén a gyerekek 4-5 fős csapatokra bontása.
Eszközigény:
- Képek adott témában (magyar költők).
Játék leírása:
A játék célja országunk, hazánk történeteinek megismerése játékos formában, így a képek kiválasztásánál ügyeljünk arra, hogy szorosan kapcsolódjanak Magyarországhoz, a magyarsághoz (ezen belül bármilyen témát ki lehet választani: művészet, történelem, sport, hagyományok stb.).
Példa játék:
A gyerekek kapnak egy képet, például egy költőnkről. A feladatuk, hogy felismerjék a képen szereplő költőt és eltalálják a születési dátumát.
A játékvezető egyesével adja a játékosoknak a képeket, így mindig csak egyre kell koncentrálniuk.
A gyerekek megbeszélhetik egymás között, hogy hova teszik az idővonalon az adott költőt, viszont csak az a gyermek helyezheti el/mozgathatja, aki a kezébe kapta a képet a játékvezetőtől.
A gyerekek fő feladata egy végleges növekvő sorrend felállítása a költők születési dátuma alapján.
Példák más megjelölt témában a sorrend felállításához:
- Budapesti hidakat hosszúságuk szerint;
- Városokat lakosságuk szerint;
- Magyar olimpiai bajnokokat eredményeik alapján;
- Magyar felfedezőkhöz és találmányaikhoz köthető évszámok alapján;
- Magyar dalok és előadók témakörében: magyar mesékhez kapcsolódó évszámok alapján stb.
Játék lezárása:
- Ha a gyerekek úgy érzik, hogy készen állnak a sorrenddel, akkor a játékvezető ellenőrzi, ha szükséges, kijavítja és elmondja a gyerekeknek a megoldásokat.
- Pontozhatunk úgy, hogy a játékosok csak arra kapnak pontot, amit eltaláltak, amelyik kép rossz helyen van az idővonalon, arra nem kapnak értékelést.
A játékvezetés során érdemes figyelni:
- Korosztályhoz igazítva válasszunk képeket, érdemes olyan témát kijelölni, amiről már tanultak vagy van ismeretük róla.
- Érdemes kisebb korosztálynál kevesebb, míg idősebbeknél több képet kiválogatni.
- Figyeljünk a gyerekek sorrendjére, mindenkinek ugyanannyi lehetősége legyen.
Feldolgozást segítő kérdések:
- Hogy érezted magad játék közben?
- Mennyire érezted nehéznek a feladatot? Miért?
- Volt olyan, amiben biztos voltál?
- Neked milyen ötleteid lennének még a témaválasztáshoz?
- Milyen téma érdekel még hazánkkal kapcsolatban?
Kiemelt kép forrása: pixabay.com