Játékajánló – Csatt
Játékajánló – Csatt
A „Csatt” egy kulturális tudatosságot és kifejezőkészséget fejlesztő, elmemozdító játék, amelyet 8 éves kor felett ajánlunk. A játékban négyen vesznek részt, őket két játékvezető irányítja. A játéktér kialakításához nagyobb területre van szükség.
Teendők a játék kezdete előtt (körülbelül 10 perc):
- Játékszabályok, feladatok ismertetése.
- A játékhoz használt szöveg kiválasztása, majd kinyomtatása (illetve a szövegezés megjelölése úgy, hogy láthatóak legyenek a többször ismétlődő szavak).
- A játékosokat két egyenlő számú csoportra szükséges osztani.
Eszközigény:
- Kinyomtatott és megjelölt szövegek a két játékvezetőnek.
Játék leírása:
- A játékvezető mesél vagy olvas egy történetet. A két csapat egymástól és a játékvezetőtől kicsit távolabb helyezkedik el tőle, onnan hallgatják őt.
- A játékosok feladata az, hogy minél jobban koncentráljanak a történetre, hiszen minden olyan szóra figyelniük kell, ami ismétlődik. Ha a játékvezető olyan szót mond, amit egyszer már kiejtett, akkor csapatonként 1-1 játékosnak a lehető leghamarabb oda kell érnie a játékvezetőhöz, majd „CSATT!” felkiáltással a játékvezető nyitott tenyerébe kell csapni. Ezután újra elfoglalják a helyüket a játékosok.
- Akinek ez sikerül, szerez egy pontot a csapatának. A játékban meghatározhatjuk, hogy a két csapatból a gyorsabban csapóé a pont, vagy mindkét csapat kap pontot, ha jól időzítettek és sikerült figyelni az ismétlődésre.
- A kötőszavak és a névelők ismétlődése nem számít. Bármilyen más szó igen, akár más szókapcsolattal is például az állatház és majomház is számít a ház szó miatt.
Szöveg lehet például: Magyarország első állatkertje 1866. augusztus 9-én, egy napsütéses csütörtökön nyitotta meg kapuit. A közönség ekkor csaknem ötszáz különféle állatot láthatott a kertben. Az állatokat tizenegy nagyobb és számos kisebb állatházban, valamint elkerített, nyílt gyeptereken helyezték el. A legnépszerűbb állat Kristóf, a fiatal barnamedve volt, aki nemcsak gondozójának volt a kedvence, hanem a jeles államférfinak, Deák Ferencnek is. A majomházban kilencféle virgonc majmot mutattak be. Gazdag volt a tó és a fácánház madárgyűjteménye is. A madárházban a legérdekesebbek a „kajdácsok”, vagyis a papagájok, kakaduk és az arák voltak. Nem hiányoztak a hazánkban is őshonos szarvasfélék (őz, gímszarvas, dámvad) sem. A bagolyvár – nevével ellentétben – nem csupán baglyoknak, hanem varjaknak és hollóknak, valamint rókáknak, borzaknak és farkasoknak is otthont adott. A manapság oly jellemzőnek tartott állatkerti fajok (pl. zsiráf, elefánt, víziló) az állatkert megnyitásakor még hiányoztak. Ezen nem is csodálkozhatunk, hiszen akkoriban igen drága állatok voltak ezek, ráadásul a tartásuk sem számított egyszerűnek, s igen költséges volt szállásuk kialakítása is. Bár az állatkert megnyitásakor sokkal nagyobb területű volt, mint manapság, sokkal kevesebb állatot mutatott be. Azt gondolhatnánk, ez úgy lehetséges, hogy a mai kifutók sokkal kisebbek, mint a múlt században. Ez azonban nem így volt, hiszen a múlt században az állatkert egyetlen hatalmas park volt, amelyben csak itt-ott voltak állatbemutató terek. A közönség mindjárt az első napokban megszerette az állatkertet, ezért a kert vezetése úgy döntött, hogy további érdekes állatok beszerzésével igyekszik az érdeklődést ébren tartani. Néhány hónappal a megnyitás után egy elég nagy állatszállítmány érkezett. Sajnos, azok az állatok, amelyeket Xántus még Amerikából küldött, a porosz–osztrák háború miatt nem érkeztek meg Pestre, hanem örökre a hamburgi állatkertben maradtak.
Játék lezárása:
- Ha a történet véget ért, össze kell számolni a csapatok pontjait és eredményhirdetés következik.
- Amelyik csapat a legtöbb pontot gyűjtötte össze, győz.
A játékvezetés során érdemes figyelni:
- Az egyik játékvezető olvassa a történetet, a másik játékvezető pedig számontartja a csapatok pontjait.
- A mesét olvasó játékvezető nem köteles megállni a történetben, amikor ismétlődés történik, ha a csapatok nem veszik észre. Viszont, ha csak egy ember is megmozdul, érdemes kicsit megállni a történettel, majd a kézbe csapás után folytatni.
- A gyerekeknek a játék végén adjunk visszajelzést.
- Nagy koncentrációt igénylő játék, ha a gyerekek nehezen, vagy nem tudják követni az ismétlődő szavakat, akkor érdemes szüneteket tartani egy-egy mondat után.
Feldolgozást segítő kérdések:
- Hogy érezted magad játék közben?
- Könnyű/nehéz volt figyelned a történetre? Miért?
- Szerinted mindig észrevettétek, amikor ismétlődött egy szó?
- Melyik szó szerepelt a legtöbbször a szövegben?
- Tetszett a szöveg témája? Miért?
- Milyen új dolgokat tanultál a szövegből?
Forrás: