Játékajánló – Csatt

Játékajánló – Csatt

A „Csatt” egy kulturális tudatosságot és kifejezőkészséget fejlesztő, elmemozdító játék, amelyet 8 éves kor felett ajánlunk. A játékban négyen vesznek részt, őket két játékvezető irányítja. A játéktér kialakításához nagyobb területre van szükség.

 

Teendők a játék kezdete előtt (körülbelül 10 perc):

  • Játékszabályok, feladatok ismertetése.
  • A játékhoz használt szöveg kiválasztása, majd kinyomtatása (illetve a szövegezés megjelölése úgy, hogy láthatóak legyenek a többször ismétlődő szavak).
  • A játékosokat két egyenlő számú csoportra szükséges osztani.

 

Eszközigény:

  • Kinyomtatott és megjelölt szövegek a két játékvezetőnek.

 

Játék leírása:

  • A játékvezető mesél vagy olvas egy történetet. A két csapat egymástól és a játékvezetőtől kicsit távolabb helyezkedik el tőle, onnan hallgatják őt.
  • A játékosok feladata az, hogy minél jobban koncentráljanak a történetre, hiszen minden olyan szóra figyelniük kell, ami ismétlődik. Ha a játékvezető olyan szót mond, amit egyszer már kiejtett, akkor csapatonként 1-1 játékosnak a lehető leghamarabb oda kell érnie a játékvezetőhöz, majd „CSATT!” felkiáltással a játékvezető nyitott tenyerébe kell csapni. Ezután újra elfoglalják a helyüket a játékosok.
  • Akinek ez sikerül, szerez egy pontot a csapatának. A játékban meghatározhatjuk, hogy a két csapatból a gyorsabban csapóé a pont, vagy mindkét csapat kap pontot, ha jól időzítettek és sikerült figyelni az ismétlődésre.
  • A kötőszavak és a névelők ismétlődése nem számít. Bármilyen más szó igen, akár más szókapcsolattal is például az állatház és majomház is számít a ház szó miatt.

 

Szöveg lehet például: Magyarország első állatkertje 1866. augusztus 9-én, egy napsütéses csütörtökön nyitotta meg kapuit. A közönség ekkor csaknem ötszáz különféle állatot láthatott a kertben. Az állatokat tizenegy nagyobb és számos kisebb állatházban, valamint elkerített, nyílt gyeptereken helyezték el. A legnépszerűbb állat Kristóf, a fiatal barnamedve volt, aki nemcsak gondozójának volt a kedvence, hanem a jeles államférfinak, Deák Ferencnek is. A majomházban kilencféle virgonc majmot mutattak be. Gazdag volt a tó és a fácánház madárgyűjteménye is. A madárházban a legérdekesebbek a „kajdácsok”, vagyis a papagájok, kakaduk és az arák voltak. Nem hiányoztak a hazánkban is őshonos szarvasfélék (őz, gímszarvas, dámvad) sem. A bagolyvár – nevével ellentétben – nem csupán baglyoknak, hanem varjaknak és hollóknak, valamint rókáknak, borzaknak és farkasoknak is otthont adott. A manapság oly jellemzőnek tartott állatkerti fajok (pl. zsiráf, elefánt, víziló) az állatkert megnyitásakor még hiányoztak. Ezen nem is csodálkozhatunk, hiszen akkoriban igen drága állatok voltak ezek, ráadásul a tartásuk sem számított egyszerűnek, s igen költséges volt szállásuk kialakítása is. Bár az állatkert megnyitásakor sokkal nagyobb területű volt, mint manapság, sokkal kevesebb állatot mutatott be. Azt gondolhatnánk, ez úgy lehetséges, hogy a mai kifutók sokkal kisebbek, mint a múlt században. Ez azonban nem így volt, hiszen a múlt században az állatkert egyetlen hatalmas park volt, amelyben csak itt-ott voltak állatbemutató terek. A közönség mindjárt az első napokban megszerette az állatkertet, ezért a kert vezetése úgy döntött, hogy további érdekes állatok beszerzésével igyekszik az érdeklődést ébren tartani. Néhány hónappal a megnyitás után egy elég nagy állatszállítmány érkezett. Sajnos, azok az állatok, amelyeket Xántus még Amerikából küldött, a porosz–osztrák háború miatt nem érkeztek meg Pestre, hanem örökre a hamburgi állatkertben maradtak.

Szöveg forrása: http://www.kooperativ.hu/szovegertes/Modulle%C3%ADr%C3%A1sok/5.%20%C3%A9vfolyam/A%20t%C3%ADpus/Tan%C3%A1ri%20%C3%BAtmutat%C3%B3/H-ASZE0502_Sz%C3%B6vA_5-2_tan%C3%A1r.pdf

 

Játék lezárása:

  • Ha a történet véget ért, össze kell számolni a csapatok pontjait és eredményhirdetés következik.
  • Amelyik csapat a legtöbb pontot gyűjtötte össze, győz.

 

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • Az egyik játékvezető olvassa a történetet, a másik játékvezető pedig számontartja a csapatok pontjait.
  • A mesét olvasó játékvezető nem köteles megállni a történetben, amikor ismétlődés történik, ha a csapatok nem veszik észre. Viszont, ha csak egy ember is megmozdul, érdemes kicsit megállni a történettel, majd a kézbe csapás után folytatni.
  • A gyerekeknek a játék végén adjunk visszajelzést.
  • Nagy koncentrációt igénylő játék, ha a gyerekek nehezen, vagy nem tudják követni az ismétlődő szavakat, akkor érdemes szüneteket tartani egy-egy mondat után.

 

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Hogy érezted magad játék közben?
  • Könnyű/nehéz volt figyelned a történetre? Miért?
  • Szerinted mindig észrevettétek, amikor ismétlődött egy szó?
  • Melyik szó szerepelt a legtöbbször a szövegben?
  • Tetszett a szöveg témája? Miért?
  • Milyen új dolgokat tanultál a szövegből?

 

Forrás:

http://jatek.gyujtemeny.net/jatekszabaly/oldal/120.php