Játékajánló – Háttérzaj

A „Háttérzaj” a kezdeményezőkészséget és a vállalkozói kompetenciákat fejlesztő, együttműködést segítő játék, amit 10 éven felüli gyerekek számára ajánlunk. A játékhoz legalább 6 játékosra, 1 játékvezetőre és néhány eszközre lesz szükségünk. A lebonyolításához elegendő egy kisebb terem vagy szoba, a játékidő pedig legalább 20 perc.

Teendők a játék kezdete előtt (több mint 10 perc):

  • Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
  • Korosztályhoz igazítva a dalok kiválasztása (mesedalok, verses feldolgozások, magyar népdalok, retro stb.), érdemes hosszabb ideig játszani egy dalt, tehát legalább 40-90 másodpercig. A dalok hossza és mennyisége függ a csapatok létszámától és korosztályától.
  • Rizsszemek elosztása (nem kell megszámolni, elég szemre kb. 2 maroknyi csapatonként). A rizsszemek helyettesíthetők akár gombokkal, gyöngyökkel, apró színes hajgumikkal, zizivel.

Eszközigény:

  • Időmérő eszköz
  • 1 csomag rizs (csoport létszámtól függ, de nagyobb csoportnál is elég maximum 1 csomag)
  • Adathordozó/digitális eszköz (amire a zenéket összeválogatjuk)
  • Zenelejátszó eszköz
  • A zenékről, illetve a sorrendjükről érdemes egy listát készíteni magunknak (játék végi ellenőrzéshez)
  • Papír és íróeszköz minden csapatnak

Játék leírása:

Osszuk csoportokra a gyerekeket, majd minden csoportnak adjunk 2 maroknyi rizsszemet. Ismertessük a feladatot: a játék lényege, hogy minden csapat pontosan megszámolja a rizsszemeket. Számoljunk hangosa vissza, majd indítsuk el a stoppert. Eközben a háttérben szóljanak a kiválasztott zeneszámok, aminek később lesz jelentősége, de erről ne szóljunk a gyerekeknek.

A csapatok idejét lemérjük, ám a feladat igazából akkor kezdődik, amikor mindenki végzett a számolással. Ekkor megállítjuk a zenét, és minden csapatnak osztunk egy papírt és egy tollat. Majd arra kérjük őket, hogy próbálják meg közösen felidézni, milyen dalok mentek a háttérben a válogatás közben. Ha színes válogatni valót adunk a gyerekeknek, akkor akár azt is kérhetjük tőlük, hogy színek szerint is rendezzék össze.

Játék lezárása:

  • Minden csoport idejét mérjük és feljegyezzük, amikor végeztek. A rizsszemek számát is felírhatjuk, de az nem lényeges, mert nem ugyanannyit kaptak a csapatok.
  • Amikor elkészültek a zenék felírásával, közösen ellenőrizzük, úgy, hogy kicserélik egymás között a papírt.
  • A játék végén eredményt hirdetünk.
  • A játékot beszélgetéssel zárjuk, ahol megkérdezhetjük, mennyire tudtak együttműködni, illetve a csapatok között volt-e olyan, hogy segítettek egymásnak? A gyerekek segíthetnek is a másik csapatnak a számolásban.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • A gyerekeket biztassuk az együttműködésre, mindenki aktívan vegyen részt a játékban.
  • Játék közben apró, finom utalásokat néha tehetünk, például, hogy figyeljenek a zenékre is: olyan megszólalással, hogy „milyen szép ez a dal”, „ti szeretitek/ismeritek ezt a dalt?”
  • A csoportokra osztásnál figyeljünk, hogy inkább több kisebb létszámú (3-4 fős) csoport alakuljon.
  • Hagyjunk elég időt a dalok leírásához, felidézéséhez.

A dalokat próbáljuk meg több ideig játszani, hogy legyen sikerélmény, legyen, ami biztosan megragad a gyerekekben. Ha nagyon nem sikerül, akkor ismételjük meg a játékot, így már tudni fogják a feladatot a gyerekek, tehát meg tudják osztani a figyelmüket.

Feldolgozást segítő kérdésjavaslatok:

  • Hogy érezted magad játék közben?
  • Számítottál rá, hogy van egy csavar a játékban? Mit szólsz hozzá?
  • Mennyi idő alatt sikerült megszámolnotok a rizsszemeket?
  • Segítettél egy másik csapatnak? Megkérdezted, hogy van-e szükségük segítségre?
  • Nektek segített egy másik csapat? Milyen érzés volt?
  • Nehéz volt visszaidézni a zenéket így, hogy nem tudtátok, hogy figyelni kell rá?
  • Megismételnéd a játékot így, hogy már tudod, mi az igazi feladat?

 

Kiemelt kép forrása: pixabay.com