Digitális szörfdeszka: Érezz rá, használd, kormányozz!
Hírek
Fontos, hogy a gyerekek megtanulják helyesen használni az internet által nyújtott számtalan lehetőséget, ezért az Élménytáborokban megtartott Digitális szörfdeszka című foglalkozáson az online környezetben zajló tevékenységekhez kapcsolódó kockázatok csökkentését és a tudatos médiahasználathoz szükségek készségek élményalapú fejlesztését gyakorolhatták 2021 nyarán a táborozók.
A program során érintett témák jellegéhez és a gyerekek életkorához mérten az alábbi témák kaptak helyet: a 10-12 éves korosztály számára a magánszféra védelme, a tudatos információmegosztás fejlesztése, valamint az online zaklatás témaköre volt hangsúlyos, míg a 13-14 évesek számára a tudatos információfogyasztás, a hírek hitelességének és megbízhatóságának értékelése, valamint az online információs forgalmat irányító algoritmusok megismerése volt a cél.
A foglalkozás a digitális kompetenciák fejlesztését, az online környezet tudatos használatának elősegítését, valamint az online kommunikációban való értékalapú részvétel megteremtését célozta. A program során a táborozók játékos formában megoszthatták egymással saját médiahasználati szokásaikat és az ezekkel kapcsolatos élményeiket, tapasztalataikat.
Játékok a 10-12 évesek számára
A programban résztvevő fiatalabb gyermekek számára az első játék a Nyomozz a kód után! címet viseli, ahol egy szabadulószoba keretében az információmegosztással kapcsolatos feladatokat kellett megoldaniuk. A „szobából” akkor juthattak ki, ha elég tudatos válaszokat adtak a személyes adatok online térben történő megosztása kapcsán. A játék érintette a láthatóság beállítását az online platformokon, a gyerekek online fiókjainak védelmét és a digitális lábnyom témakörét is.
A második programelem az internetes zaklatásról szólt. A táborozók drámapedagógiai elemek segítségével képzelhették bele magukat egy internetes bántalmazást elszenvedő szerepébe (az áldozat és a támadó helyzetébe) egy kártyajáték során. A játékot egy őszinte beszélgetés követte, ahol a csoport együtt dolgozta fel a történteket, és átbeszélték, mit lehet tenni az online bántalmazás elkerülése érdekében, hogyan lehet helyesen kezelni a konfliktushelyzeteket és milyen megoldásokat kereshetnek az ezzel kapcsolatos problémáikra.
Programelemek a 12-14 éves korosztály számára
A tinik számára a Becsapható vagy? című játék volt az első, amely során ők is egy szabadulószoba keretén belül fejleszthették az információhitelességhez, a hamis hírek kiszűréséhez kapcsolódó készségeiket.
A második, Egy labirintusban az algoritmussal című programelem során a gyerekek élményszerűen ismerhették meg az egyes alkalmazások mögött rejlő algoritmusok működését és azt, miért is fontos tudatosan „fogyasztani” a különböző információkat.
A programok mindkét korosztály esetén közös beszélgetéssel zárultak, ahol a gyerekek megvitathatták az átélt pozitív és negatív élményeket, és megoszthatták egymással, hogy mi mindent tanultak a foglalkozás során.