HURRÁ VAKÁCIÓ!
HURRÁ VAKÁCIÓ!
Ó – IÓ – CIÓ – ÁCIÓ – KÁCIÓ – AKÁCIÓ – VAKÁCIÓ
A visszaszámlálás véget ért, a vakáció elkezdődött.
Elérkezett a nyári szünet ideje, amit gyerek, szülő és pedagógus is oly nagyon, oly régóta várt – a mostani, pandémiás helyzetben talán még sokkal jobban, mint a járványhelyzet nélküli, normál tanrendű tanévekben.
A kényszerű otthonmaradás, bezártság időszakában még erősebben vágyott mindenki a szabadságra, még jobban várta mindenki a kötöttségek végét.
Most, hogy a tanulókra „rászakadt” a nagy szabadság, sokan fellélegeznek, sok család viszont újabb kihívásokkal szembesül. Hiszen felmerül a kérdés, hol, hogyan és mivel töltse a gyermek a nyarat?
Elsősorban PIHENÉSSEL.
Ismert, hogy a sportban az edzők nagy hangsúlyt fektetnek a pihenésre, a regenerálódásra is, mert tudják, hogy csak így lehet teljesíteni, még jobb eredményeket elérni.
Ugyanez érvényes a tanulásban is. A tanulók is telítődnek – nem csak fizikailag fáradnak el –, a megszerzett információknak raktározódniuk kell, le kell vezetni a feszültséget, „ki kell engedni a gőzt”.
A pihenés lehet bármi, ami a gyerekeknek jólesik, amit szívesen csinálnak. Nem feltétlenül drága, távoli helyeken történő nyaralásra kell gondolni.
A vakáció otthon is lehet érdekes, izgalmas. A lényeg, hogy olyan tevékenységeket is végezzenek a gyerekek, olyan dolgokkal is foglalkozzanak, amik évközben elmaradtak vagy éppen most van lehetőségünk rá.
- Olvassunk közösen, hangosan felolvasva egy-egy mesét vagy fejezetet a kedvenc könyvből. Itt az idő, hogy anya vagy apa gyerekkori kedvenc pöttyös könyve vagy indiános története is előkerülhessen.
- A gyűjtés figyelemre, kitartásra nevel. Az összegyűjtött tárgyakból pedig alkotni is lehet.
A cseresznyemagokból magkép, a jégkrémes pálcikákból akár kirakós játék is készülhet. A nyaraláson vagy a túrázás közben összegyűjtött kavicsok jól mutatnak egy befőttes üvegben, a nyári képeslapokat pedig jó lesz nézegetni a borongós őszi és téli estéken.
- A megszokott dolgok is máshogy hatnak, ha kicsit másként vagy máshol végezzük.
Rajzolni, gyurmázni, olvasni lehet az erkélyen, az udvaron vagy a kertben egy nagy fa alatt is.
- A piaci bevásárlás is lehet különleges élmény, ha a gyerekek egy színt kiválasztva dönthetik el, hogy milyen színű zöldségből, gyümölcsből készüljön az ebéd.
- A közös sütés-főzés-befőzés igazán különleges és boldog lesz, ha esetleg a nagymamával közösen lehet végezni.
- A barátokkal vagy a szomszéd gyerekekkel most sokkal több időt lehet együtt tölteni.
A közös bandázásokat ráadásul felváltva, egyik nap az egyik családnál, másik nap a másik családnál is lehet tartani.
Az ilyen és ezekhez hasonló aktív pihenés közben játszva tanulnak is a gyerekek. Ez a tanulás azonban más, mint az iskolai, kötelező tananyag. Mert így megtapasztalva, kipróbálva, megkóstolva megértik és magukba szívják az új ismereteket a kicsik és a nagyok egyaránt.
Bárhol is töltik a gyerekek a nyári szünetet, a legfontosabb, hogy jókedvvel teljenek a napjaik és élményekkel gazdagodjanak. Hiszen a nyári hónapok oly hamar elillannak és a szünidei emlékekből merítenek erőt ők is a dolgos hétköznapokban.
Mert a vakációban a legjobb: futkározni, ugrándozni, szökdécselni, pancsolni, úszni, fröcskölni, pocsolyába ugrálni, homokvárat építeni, maszatosnak lenni, fára mászni, biciklizni, kirándulni, kempingezni, bogarakat gyűjteni, szörpöt szürcsölni, fagyit nyalni, barátkozni, játszani, táncolni, olvasni, elmerengeni, ellazulni, elaludni, a nagyi meséjét hallgatni, a papával horgászni menni, anya karjaiba bújni, apával beszélgetni, a tesót csiklandozni és együtt nevetni, a családdal nyaralni menni, örülni, feltöltődni!