Játék – Fénymásolólánc

 

A játék jellege: együttműködési, hangulatjavító, élénkítő
Optimális létszám: 4-8 fő (összeszokott társasággal)
Résztvevők életkora: 9 év felett
Helyszín: bárhol, ahol a résztvevők egymás mögé le tudnak ülni
Időtartam: 8-10 perc
Eszközszükséglet: szókártya, papír, toll
Baleseti kockázat: alacsony

Előkészületek
Készítsük elő a játékhoz szükséges eszközöket: csapatonként egy szókártyát, egy papírt és egy tollat. Alakítsuk ki a megfelelő játékteret, hogy a résztvevők kényelmesen elhelyezkedhessenek. A játékosokat létszámtól függően osszuk 2-3 csapatba, és ültessük le őket sorban, egymás mögé.

Mutatunk egy példát:


A játék menete

Ez egy sokak számára ismerős játék, napjaink világához igazítva. Minden csapatban szükség van egy játékosra, aki a „szkenner”, s egy másikra, aki a „nyomtató” szerepét tölti be. A többi játékos „másoló” lesz. A „szkenner” és a „nyomtató” a kialakított oszlop két végére kerül. A játékvezető egy szókártyát ad a „szkenner” kezébe. A szókártyán található szó jelentését kell az előtte ülő „másoló” hátára lerajzolnia az ujjával. Ez így megy végig, majd az utolsó embernek, vagyis a „nyomtatónak” egy lapra kell lerajzolni az adott fogalmat. A csoportok közül az nyer, aki a feladványt a leghamarabb és legeredményesebben teljesíti. A játék végén érdemes egymás mellé helyezni a szókártyát és az elkészült rajzot, illetve a csapatok által ugyanarról a szókártyáról készített rajzokat. A játék időtartama alatt mindenkinek csöndben kell lennie.

További játékvariáció

Amíg a „nyomtató” a fogalom lerajzolásával foglalatoskodik, a „szkenner” és a „másolók” gondolatban gyűjtsenek össze minél több jellemző tulajdonságot vagy érdekességet a saját szókártyájukkal kapcsolatban. A játék végén a csapatok megmutatják egymásnak rajzaikat, és elmondják, milyen tulajdonságokat sikerült összegyűjteniük. A többi csapat kiegészítheti a hallottakat, az új információkat megbeszélhetik közösen.

Módszertani megjegyzések

  • A játék aktív részvételt, csapatmunkát és koncentrációt igényel, valamint a kooperációs és koncentrációs készség mellett a megfigyelőképességet, a kéz finommotorikáját, a fantáziát és
    a kreativitást is fejleszti.
  • Ha nehéznek találjuk a játékot, hétköznapi szavakkal játszhatunk: autó, ház, labda… Kicsit nehezebb rajzolni: esernyő, bögre, torta. Nagyon nehéz: tűzoltó készülék.
  • Könnyítési lehetőség: ábrák helyett betűkkel is leírható a szó egésze.

 

Szerző: Bányai Sándor élmény- és kalandpedagógiai tréner, a Pécsi Tudományegyetem címzetes egyetemi docense

Kiemelt kép forrása: https://pixabay.com/