Ottalvós Erzsébet-táborok
Nyári Élménytábor Zánkán

Vasárnaptól péntekig tartó ottalvós táborok a Balaton északi partján. Napi ötszöri étkezés, hamisíta...

Nyári Élménytábor Fonyódligeten

Vasárnaptól péntekig tartó jurtasátras, ottalvós táborok a Balaton déli partján. Napi ötszöri étkezé...

Osztálykirándulás Zánkán

Háromnapos, kétéjszakás ottalvós táborok tavasszal és ősszel. Hétfőtől szerdáig és szerdától pénteki...

Osztálykirándulás Fonyódligeten

Őszi háromnapos, kétéjszakás ottalvós táborok. Hétfőtől szerdáig és szerdától péntekig tartó turnuso...

Diabétesz Erzsébet-tábor
Diabétesz Erzsébet-tábor Zánkán

Biztonságos kikapcsolódás az 1-es típusú diabéteszes gyermekeknek a Zánkai Erzsébet-táborban a diabé...

Diabétesz Erzsébet-tábor külső helyszínen ottalvós és napközi formában

A közmédia „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő kampánya során befolyt állampolgári adományoknak köszönhe...

Napközi Erzsébet-tábor
Napközi Erzsébet-tábor

Tartalmas kikapcsolódás a lakóhelyen, színes programok és élmények országszerte. A nyári szünetben t...

Gyógyító Szent Erzsébet-tábor
Gyógyító Szent Erzsébet-tábor Zalaszabarban

Biztonság, odafigyelés, élmények. Hatnapos, ötéjszakás élményterápiás tábor a speciális ellátást igé...

Családi Gyógyító Szent Erzsébet-tábor Zalaszabarban

Különleges tábor Zalaszabarban, a speciális odafigyelést igénylő gyermeket nevelő családok számára. ...

Gyógyító Szent Erzsébet-tábor Tihanyban

Biztonság, odafigyelés, élmények. Hatnapos, ötéjszakás élményterápiás táborok, daganatos betegségből...

Erdélyi Erzsébet-tábor
Osztálykirándulás Erdélyben

Az erdélyi évközbeni osztálykirándulásokat az Erdélyben működő közintézmények és gyermekvédelmi inté...

Nyári Élménytábor Erdélyben

Felejthetetlen élmények a határon túl. Ötnapos négyéjszakás tábor Erdélyben, oda-vissza 1-1 napos, h...

Családi Erzsébet-tábor
Családi Erzsébet-tábor Zánkán

Péntektől vasárnapig együtt a család! Hétvégente a gyermekek nem az iskolai közösséggel, hanem csalá...

Erzsébet-karácsony
Erzsébet-karácsony

Évzáró ünnepi programsorozat. Az Erzsébet-karácsony 2016 óta minden évben különleges kulturális prog...

sun waves fish

Játékajánló – Alszik a város

Az „Alszik a város” egy izgalmas, a kulturális tudatosságot és kifejezőkészséget fejlesztő, elmemozdító játék. 12 éven felüli gyerekeknek ajánljuk. A lebonyolításhoz szükségünk lesz egy nagyobb szobára, legalább 6 játékosra és egy játékvezetőre. A játék legalább 20 percet vesz igénybe, mielőtt nekivágunk ezt mindenképp tartsuk szem előtt.

Teendők a játék kezdete előtt:

  • Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
  • Játéktér kialakítása, ahol törökülésben kényelmesen elférnek a játékosok egy nagy körben.
  • A játék annál élvezetesebb, minél többen játsszák.

Játék leírása:

A gyerekek körben ülnek, a játékvezető pedig a kör külső részén mozog. Ő irányítja a játékot.

Amikor azt mondja: „Elalszik a város” a gyerekeknek le kell hajtani a fejüket és becsukni a szemüket. Ezt addig kell tartaniuk, amíg a játékvezető azt nem mondja, hogy „Felkel a város”. Ez minden gyermekre érvényes.

Az első körben kiválasztja a szereplőket a következőképpen:

  • A játékvezető elaltatja a várost, eközben érintéssel ki tudja jelölni az éjszaka vezérét (gyilkost), aki a játék főszereplője lesz. Továbbá a jótündért és a seriffet is. Megérinti a vállukat, így a játékosok felveszik a szerepüket. Viszont a játékosok szerepét rajta és a játékvezetőn kívül senki nem tudhatja (tehát nem egyszerre, hanem egymás után „ébreszti fel” őket).

A vezérnek a célja, hogy csapatába gyűjtse az embereket.

A jótündér megakadályozza, hogy a vezér maga mellé állítsa az embereket.

 A seriff pedig tudomást szerezhet a vezér kilétéről.

A játékvezető mindig mondja, hogy milyen esemény következik, hogy a gyerekek tudják követni. Tehát „elalszik a város” (gyerekek becsukják a szemüket) után „most kiválasztom a vezért/jótündért/seriffet” (váll érintése), „felkel a vezér/jótündér/seriff” (kinyitja a szemét és rámutathat valakire), „visszaalszik a vezér/jótündér/seriff” (újra becsukja a szemét), „felkel a város” (mindenki kinyitja a szemét). Fontos a sorrend, tehát először mindig a vezért ébresztjük fel (addig a többiek alszanak), majd ő visszaalszik, jöhet a jótündér, ő is elalszik, miután elvégzi a feladatát, végül pedig a seriff. Ez az első kör.

  • A vezér tehát minden éjszaka rámutathat valakire, akit maga mellé akar állítani, a többieknek ezt kell megakadályozniuk. A jótündér rámutat arra, akit meg akar menteni. A seriff pedig arra, akire kíváncsi, hogy vajon ő-e a gyilkos?
  • Ha a vezér rámutat valakire, és a jótündér is ugyanarra a gyerekre mutat, akkor őt nem sikerült a sötét oldalra magával vinnie. Ha viszont másra mutatnak, akkor nem mentette meg, így az adott gyermek kiesett és a játék folyamán maradhat nézelődő, viszont nem szólalhat meg, nem segítheti a többieket!
  • A seriff rámutat valakire, a játékvezetőnek pedig meg kell mondania, hogy ő a vezér, vagy sem.
  • Minden kör végén a gyerekek (ébredésük után) megvitathatják, hogy kire tippelnek, és egyöntetűen dönthetnek, kit szavazzanak ki, kit gondolnak vezérnek, akit börtönbe kell zárniuk. A seriff ekkor segíthet a legtöbbet a játékosoknak, viszont óvatosan kell ezt tennie, nem biztos, hogy az a legjobb taktika, ha felfedi magát, mert könnyen célponttá válhat.
  • Minden kör végén a játékvezető elmondja, hogy mi történt az éjszaka alatt például Julcsit maga mellé állította a vezér vagy Julcsit megmentette a jótündér. Ezek alapján lehet támpontot adni a játékosoknak, akiknek céljuk megállítani a vezér tevékenységét.
  • Nehezítésképp a játékot lehet úgy játszani, hogy a játékvezetőnek figyelnie kell, hogy ha esetleg valamelyik szereplő (pl.: seriff) kiesett a játékból, ugyanúgy kell tennie, mintha még játszana, tehát meg kell kérnie, hogy ébredjen fel és tevékenykedjen, ezzel is izgalmasabbá téve a játékot.

Játék lezárása:

  • Lezárjuk a játékot, ha kiderült, ki az éjszaka vezére, vagy amikor a vezér már mindenkit maga mellé állított.
  • Több kör is játszható, amíg élvezik a gyerekek.
  • A játék végén „seperjük le” a szerepeket a gyerekekről, hogy ne maradjanak benne.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • A játékban eredetileg gyilkost választunk az elején, de érdemes korosztályhoz igazítani a szerepeket.
  • Bármilyen más kreatív szerepet is ki lehet találni, a játéknak nagyon sok féle változata létezik.

Feldolgozást segítő kérdésjavaslatok:

  • Hogyan érezted magad játék közben?
  • Izgultál, hogy mi fog történni?
  • Melyik szerep tetszett a legjobban? Miért?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com