Játékajánló – Alszik a város

Az „Alszik a város” egy izgalmas, a kulturális tudatosságot és kifejezőkészséget fejlesztő, elmemozdító játék. 12 éven felüli gyerekeknek ajánljuk. A lebonyolításhoz szükségünk lesz egy nagyobb szobára, legalább 6 játékosra és egy játékvezetőre. A játék legalább 20 percet vesz igénybe, mielőtt nekivágunk ezt mindenképp tartsuk szem előtt.

Teendők a játék kezdete előtt:

  • Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
  • Játéktér kialakítása, ahol törökülésben kényelmesen elférnek a játékosok egy nagy körben.
  • A játék annál élvezetesebb, minél többen játsszák.

Játék leírása:

A gyerekek körben ülnek, a játékvezető pedig a kör külső részén mozog. Ő irányítja a játékot.

Amikor azt mondja: „Elalszik a város” a gyerekeknek le kell hajtani a fejüket és becsukni a szemüket. Ezt addig kell tartaniuk, amíg a játékvezető azt nem mondja, hogy „Felkel a város”. Ez minden gyermekre érvényes.

Az első körben kiválasztja a szereplőket a következőképpen:

  • A játékvezető elaltatja a várost, eközben érintéssel ki tudja jelölni az éjszaka vezérét (gyilkost), aki a játék főszereplője lesz. Továbbá a jótündért és a seriffet is. Megérinti a vállukat, így a játékosok felveszik a szerepüket. Viszont a játékosok szerepét rajta és a játékvezetőn kívül senki nem tudhatja (tehát nem egyszerre, hanem egymás után „ébreszti fel” őket).

A vezérnek a célja, hogy csapatába gyűjtse az embereket.

A jótündér megakadályozza, hogy a vezér maga mellé állítsa az embereket.

 A seriff pedig tudomást szerezhet a vezér kilétéről.

A játékvezető mindig mondja, hogy milyen esemény következik, hogy a gyerekek tudják követni. Tehát „elalszik a város” (gyerekek becsukják a szemüket) után „most kiválasztom a vezért/jótündért/seriffet” (váll érintése), „felkel a vezér/jótündér/seriff” (kinyitja a szemét és rámutathat valakire), „visszaalszik a vezér/jótündér/seriff” (újra becsukja a szemét), „felkel a város” (mindenki kinyitja a szemét). Fontos a sorrend, tehát először mindig a vezért ébresztjük fel (addig a többiek alszanak), majd ő visszaalszik, jöhet a jótündér, ő is elalszik, miután elvégzi a feladatát, végül pedig a seriff. Ez az első kör.

  • A vezér tehát minden éjszaka rámutathat valakire, akit maga mellé akar állítani, a többieknek ezt kell megakadályozniuk. A jótündér rámutat arra, akit meg akar menteni. A seriff pedig arra, akire kíváncsi, hogy vajon ő-e a gyilkos?
  • Ha a vezér rámutat valakire, és a jótündér is ugyanarra a gyerekre mutat, akkor őt nem sikerült a sötét oldalra magával vinnie. Ha viszont másra mutatnak, akkor nem mentette meg, így az adott gyermek kiesett és a játék folyamán maradhat nézelődő, viszont nem szólalhat meg, nem segítheti a többieket!
  • A seriff rámutat valakire, a játékvezetőnek pedig meg kell mondania, hogy ő a vezér, vagy sem.
  • Minden kör végén a gyerekek (ébredésük után) megvitathatják, hogy kire tippelnek, és egyöntetűen dönthetnek, kit szavazzanak ki, kit gondolnak vezérnek, akit börtönbe kell zárniuk. A seriff ekkor segíthet a legtöbbet a játékosoknak, viszont óvatosan kell ezt tennie, nem biztos, hogy az a legjobb taktika, ha felfedi magát, mert könnyen célponttá válhat.
  • Minden kör végén a játékvezető elmondja, hogy mi történt az éjszaka alatt például Julcsit maga mellé állította a vezér vagy Julcsit megmentette a jótündér. Ezek alapján lehet támpontot adni a játékosoknak, akiknek céljuk megállítani a vezér tevékenységét.
  • Nehezítésképp a játékot lehet úgy játszani, hogy a játékvezetőnek figyelnie kell, hogy ha esetleg valamelyik szereplő (pl.: seriff) kiesett a játékból, ugyanúgy kell tennie, mintha még játszana, tehát meg kell kérnie, hogy ébredjen fel és tevékenykedjen, ezzel is izgalmasabbá téve a játékot.

Játék lezárása:

  • Lezárjuk a játékot, ha kiderült, ki az éjszaka vezére, vagy amikor a vezér már mindenkit maga mellé állított.
  • Több kör is játszható, amíg élvezik a gyerekek.
  • A játék végén „seperjük le” a szerepeket a gyerekekről, hogy ne maradjanak benne.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • A játékban eredetileg gyilkost választunk az elején, de érdemes korosztályhoz igazítani a szerepeket.
  • Bármilyen más kreatív szerepet is ki lehet találni, a játéknak nagyon sok féle változata létezik.

Feldolgozást segítő kérdésjavaslatok:

  • Hogyan érezted magad játék közben?
  • Izgultál, hogy mi fog történni?
  • Melyik szerep tetszett a legjobban? Miért?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com