Játékajánló – BINGO

A „BINGO” az idegen nyelveken folytatott kommunikáció fejlesztését erősítő, elmemozdító játék, amit 8 éven felüli gyermekek számára ajánlunk. Mire lesz hozzá szükségünk? Legalább 4 játékosra, 1 játékvezetőre és papírra, illetve tollra. A játékot már egy kisebb szobában vagy teremben le lehet bonyolítani.

Teendők játék kezdése előtt (5-10 perc):

  • Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
  • Egy témakör és azon belül szavak/szópárok kiválasztása.

Eszközigény:

  • Papír (négyzetrácsos)
  • Toll

Játék leírása:

A játékot egy idegennyelvű óra keretein belül mutatjuk be, de más tantárgyban is megállja a helyét. Egy-egy témakör elsajátítására vagy gyakorlására is alkalmas a játék. A játékvezető meghatározza a témát (például angolul a számokat szeretné ismételni), majd megadja a gyerekeknek, hogy 1-60 között fog angolul számokat mondani, így ebben a tartományban lehet válogatni.

A gyerekek rajzoljanak egy 5×5-ös táblázatot, és véletlenszerűen válasszanak ki tetszőlegesen 25 számot. Írják bele azokat egy-egy négyzetbe, ahova ők szeretnék. Így lehetőleg mindenkinek más és más táblázata fog születni, ezért izgalmas a játék. Ha elkészültek, a játékvezető angolul fogja véletlenszerűen mondani a számokat. Ha a gyermek olyan számot hall, amit ő beírt a táblázatába, akkor kihúzza azt.

Mint egy keresztrejtvényben, az a cél, hogy vízszintesen vagy függőlegesen vagy átlósan áthúzza a számokat. Amint valakinek ez összejön, BINGO-t kiálthat.

Ezt játszhatjuk akár szavakkal is (pl.: állatok angolul), vagy olyan rendszert is bevezethetünk, hogy kisebb táblázatot rajzolunk és az a cél, hogy az összes számot kihúzzák, tehát csak akkor mondhat valaki BINGO-t, ha minden szám elhangzott, amit a táblázatába beírt.

Játék lezárása:

  • Akár több kört is játszhatunk, amíg a gyerekek élvezik.
  • Pontozásos rendszert is kialakíthatunk, tehát, ha egy gyermek BINGO-t kiált (helyesen), akkor ő kap egy pontot, viszont a többiek még játékban maradnak, addig, amíg mindenkinek BINGO-ja nem lesz (fontos a sikerélmény).
  • A játék végén eredményt hirdetünk, ha több kört játszunk és a pontozásos rendszert követjük, akkor az lesz a győztes, aki a legkevesebb pontot szerezte.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • A játék bármilyen más tantárgy témájára átültethető (műveletek-eredmények, költők-verscímek, megyék-megyeszékhelyek).
  • A játékban korosztályhoz igazítva lehet tetszőlegesen változtatni a táblázat méretét és a kiválasztott téma/szavak nehézségét is.

Feldolgozást segítő kérdésjavaslatok:

  • Hogy érezted magad játék közben?
  • Szerinted milyen mértékben múlik szerencsén a játék?
  • Te szerencsésnek érezted magad közben?

Kép forrása: pixabay.com