Játékajánló – Fénymásolólánc

A „Fénymásolólánc” a kulturális tudatosságot és kifejezőkészséget fejlesztő, együttműködést segítő játék. Legalább 4 játékos és 1 játékvezető részvételével, 10 éves kor felett ajánljuk.

Teendők játék kezdése előtt (kb. 10 perc):

  • Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
  • Szavak kitalálása, szókártyák megalkotása.
  • Eszközök/szerepek kiosztása.
  • A gyerekek csapatokra bontása (3-4 fős) és oszlopba egymás mögé ültetése.

Eszközigény:

  • Szókártyák
  • Papír
  • Íróeszköz

Játék leírása:

  • Minden csapatban minimum háromféle szereplőre lesz szükség: szkenner, másoló, nyomtató.
  • A szkenner és a nyomtató játékos a kialakított oszlop két végére kerül. A többi játékos másoló lesz. A nyomtató játékos kezében van egy papír és egy toll.
  • A játékvezető ad egy szókártyát a szkenner kezébe. Az ő feladata, hogy a szókártyán található szó jelentését kell az előtte ülő játékos hátára az ujjával lerajzolnia. Ez így halad végig a láncon, majd az utolsó embernek (nyomtatónak) egy lapra kell lerajzolnia az adott fogalmat.
  • A csapatok közül az nyer, aki a feladványt a leghamarabb és legeredményesebben teljesíti.
  • Amíg a nyomtató a fogalom lerajzolásával foglalatoskodik, a szkenner és a másolók gondolatban gyűjtsenek össze minél több jellemző tulajdonságot vagy érdekességet a saját szókártyájukkal kapcsolatban.

Játék lezárása:

  • A játék végén érdemes egymás mellé helyezni a szókártyát és a rajzot.
  • A csapatok megmutatják egymásnak rajzaikat, és elmondják, milyen tulajdonságokat sikerült összegyűjteniük.
  • A többi csapat kiegészítheti a hallottakat, az új információkat megbeszélhetik közösen.

A játékvezetés során figyelni kell:

  • Mindenkinek legyen lehetősége kipróbálni a különféle szerepeket.
  • A játék során mindenkinek csöndben kell maradnia.
  • A játék aktív részvételt, csapatmunkát és koncentrációt igényel, valamint a kooperációs és koncentrációs készség mellett a megfigyelőképességet, a kéz finommotorikáját, a fantáziát és a kreativitást is fejleszti.
  • Ha nehéznek találjuk a játékot, hétköznapi szavakkal játszhatunk: autó, ház, labda… Kicsit nehezebb rajzolni: esernyő, bögre, torta. Nagyon nehéz: tűzoltó készülék. Könnyítési lehetőség: ábrák helyett betűkkel is leírható a szó egésze.

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Hogyan érezted magad játék közben?
  • Melyik szerep tetszett a legjobban?
  • Mennyire sikerült pontosan lerajzolni a szókártyán található szót?

Szerző: Bányai Sándor élmény- és kalandpedagógiai tréner, a Pécsi Tudományegyetem címzetes egyetemi docense

Kép forrása: pixabay.com