Játékajánló – Háttérzaj
A „Háttérzaj” a kezdeményezőkészséget és a vállalkozói kompetenciákat fejlesztő, együttműködést segítő játék, amit 10 éven felüli gyerekek számára ajánlunk. A játékhoz legalább 6 játékosra, 1 játékvezetőre és néhány eszközre lesz szükségünk. A lebonyolításához elegendő egy kisebb terem vagy szoba, a játékidő pedig legalább 20 perc.
Teendők a játék kezdete előtt (több mint 10 perc):
- Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
- Korosztályhoz igazítva a dalok kiválasztása (mesedalok, verses feldolgozások, magyar népdalok, retro stb.), érdemes hosszabb ideig játszani egy dalt, tehát legalább 40-90 másodpercig. A dalok hossza és mennyisége függ a csapatok létszámától és korosztályától.
- Rizsszemek elosztása (nem kell megszámolni, elég szemre kb. 2 maroknyi csapatonként). A rizsszemek helyettesíthetők akár gombokkal, gyöngyökkel, apró színes hajgumikkal, zizivel.
Eszközigény:
- Időmérő eszköz
- 1 csomag rizs (csoport létszámtól függ, de nagyobb csoportnál is elég maximum 1 csomag)
- Adathordozó/digitális eszköz (amire a zenéket összeválogatjuk)
- Zenelejátszó eszköz
- A zenékről, illetve a sorrendjükről érdemes egy listát készíteni magunknak (játék végi ellenőrzéshez)
- Papír és íróeszköz minden csapatnak
Játék leírása:
Osszuk csoportokra a gyerekeket, majd minden csoportnak adjunk 2 maroknyi rizsszemet. Ismertessük a feladatot: a játék lényege, hogy minden csapat pontosan megszámolja a rizsszemeket. Számoljunk hangosa vissza, majd indítsuk el a stoppert. Eközben a háttérben szóljanak a kiválasztott zeneszámok, aminek később lesz jelentősége, de erről ne szóljunk a gyerekeknek.
A csapatok idejét lemérjük, ám a feladat igazából akkor kezdődik, amikor mindenki végzett a számolással. Ekkor megállítjuk a zenét, és minden csapatnak osztunk egy papírt és egy tollat. Majd arra kérjük őket, hogy próbálják meg közösen felidézni, milyen dalok mentek a háttérben a válogatás közben. Ha színes válogatni valót adunk a gyerekeknek, akkor akár azt is kérhetjük tőlük, hogy színek szerint is rendezzék össze.
Játék lezárása:
- Minden csoport idejét mérjük és feljegyezzük, amikor végeztek. A rizsszemek számát is felírhatjuk, de az nem lényeges, mert nem ugyanannyit kaptak a csapatok.
- Amikor elkészültek a zenék felírásával, közösen ellenőrizzük, úgy, hogy kicserélik egymás között a papírt.
- A játék végén eredményt hirdetünk.
- A játékot beszélgetéssel zárjuk, ahol megkérdezhetjük, mennyire tudtak együttműködni, illetve a csapatok között volt-e olyan, hogy segítettek egymásnak? A gyerekek segíthetnek is a másik csapatnak a számolásban.
A játékvezetés során érdemes figyelni:
- A gyerekeket biztassuk az együttműködésre, mindenki aktívan vegyen részt a játékban.
- Játék közben apró, finom utalásokat néha tehetünk, például, hogy figyeljenek a zenékre is: olyan megszólalással, hogy „milyen szép ez a dal”, „ti szeretitek/ismeritek ezt a dalt?”
- A csoportokra osztásnál figyeljünk, hogy inkább több kisebb létszámú (3-4 fős) csoport alakuljon.
- Hagyjunk elég időt a dalok leírásához, felidézéséhez.
A dalokat próbáljuk meg több ideig játszani, hogy legyen sikerélmény, legyen, ami biztosan megragad a gyerekekben. Ha nagyon nem sikerül, akkor ismételjük meg a játékot, így már tudni fogják a feladatot a gyerekek, tehát meg tudják osztani a figyelmüket.
Feldolgozást segítő kérdésjavaslatok:
- Hogy érezted magad játék közben?
- Számítottál rá, hogy van egy csavar a játékban? Mit szólsz hozzá?
- Mennyi idő alatt sikerült megszámolnotok a rizsszemeket?
- Segítettél egy másik csapatnak? Megkérdezted, hogy van-e szükségük segítségre?
- Nektek segített egy másik csapat? Milyen érzés volt?
- Nehéz volt visszaidézni a zenéket így, hogy nem tudtátok, hogy figyelni kell rá?
- Megismételnéd a játékot így, hogy már tudod, mi az igazi feladat?
Kiemelt kép forrása: pixabay.com