Játékajánló – Ház, fa, kutya
A „Ház, fa, kutya” a kulturális tudatosságot és kifejezőkészéget fejlesztő, együttműködést segítő játék, amit 12 éves kor felett ajánlunk. A szabadban és beltéren egyaránt játszható, legalább 6 játékos és 1 játékvezető részvételével.
Teendők a játék kezdete előtt:
- Játékszabályok, feladatok ismertetése.
- A játékhoz szükséges eszközök előkészítése.
Eszközigény:
- A/4-es papírlap minden párnak; kemény alátét a papírhoz; íróeszköz, lehetőleg színes filctoll (1 db egy párnak); zenelejátszó, könnyű, nem vokális zene.
Játék leírása:
- A csoportot játékospárokra osztja a játékvezető – ha a létszám páratlan, akkor vagy az egyik csoporttag megfigyelő lesz, vagy a játékvezető is beszáll a játékba.
- Minden pár két tagja egymással szembefordított székekre ül, térdük összeér, rajta elhelyezve a papírlap az alátéttel. A filctollat mind a ketten megfogják.
- A játékvezető arra kéri a résztvevőket, hogy amíg a zene szól, mindenki hunyja le a szemét, és képzeljen el egy tetszés szerinti tájat, benne egy házzal, a ház mellett egy fával, mellette egy kutyával. Engedjék szabadon képzeletüket.
- Kb. 2-3 perc után a zene leáll, és a játékvezető arra kéri a párokat, hogy szavak nélkül, teljes csendben, filctollat együtt fogva rajzoljanak egy képet, amin van egy ház, egy fa és egy kutya.
- Amikor a kép elkészült, szignálják egy közös művésznévvel, majd közösen adjanak egy iskolai osztályzatot rá.
Játék lezárása:
- Amikor minden pár elkészült a teljes feladattal, a képeket kifüggesztjük.
- A játékosok beszámolnak az érzéseikről, elemzik az alkotást, és megbeszélik, hogy milyen tapasztalatokat szereztek a nem verbális kommunikációval, az empátiával és egymás befolyásolásával kapcsolatban.
A játékvezetés során érdemes figyelni:
- A párok tartsák csukva a szemüket.
- Figyeljünk az időkeret betartására.
Feldolgozást segítő kérdések:
- Hogy érezted magad a játék közben?
- Milyen lett a közös rajz? Hasonlít arra, amit elképzeltél? Melyik rész sikerült a legjobban?
- Milyen érzés volt, hogy nem beszélhetitek meg a feladatot?
- Próbáltad vezetni a párodat a rajzolásban? Milyen volt, amikor te vezettél?
- Vezetett téged a párod a rajzolásban? Milyen volt?
- Ki volt a dominánsabb kettőtök közül? Ezt milyen volt megélni?