Játékajánló – Idővonal

Az „idővonal” a tanulás elsajátítását fejlesztő, elmemozdító játék, amit 12 éven felüli gyermekek számára ajánlunk.

Teendők játék kezdése előtt (több mint 10 perc):

  • Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
  • A téma kiválasztása (például magyar költők), kinyomtatása.
  • Nagyobb létszám esetén a gyerekek 4-5 fős csapatokra bontása.

Eszközigény:

  • Képek adott témában (magyar költők).

Játék leírása:

A játék célja országunk, hazánk történeteinek megismerése játékos formában, így a képek kiválasztásánál ügyeljünk arra, hogy szorosan kapcsolódjanak Magyarországhoz, a magyarsághoz (ezen belül bármilyen témát ki lehet választani: művészet, történelem, sport, hagyományok stb.).

Példa játék:

A gyerekek kapnak egy képet, például egy költőnkről. A feladatuk, hogy felismerjék a képen szereplő költőt és eltalálják a születési dátumát.

A játékvezető egyesével adja a játékosoknak a képeket, így mindig csak egyre kell koncentrálniuk.

A gyerekek megbeszélhetik egymás között, hogy hova teszik az idővonalon az adott költőt, viszont csak az a gyermek helyezheti el/mozgathatja, aki a kezébe kapta a képet a játékvezetőtől.

A gyerekek fő feladata egy végleges növekvő sorrend felállítása a költők születési dátuma alapján.

Példák más megjelölt témában a sorrend felállításához:

  • Budapesti hidakat hosszúságuk szerint;
  • Városokat lakosságuk szerint;
  • Magyar olimpiai bajnokokat eredményeik alapján;
  • Magyar felfedezőkhöz és találmányaikhoz köthető évszámok alapján;
  • Magyar dalok és előadók témakörében: magyar mesékhez kapcsolódó évszámok alapján stb.

Játék lezárása:

  • Ha a gyerekek úgy érzik, hogy készen állnak a sorrenddel, akkor a játékvezető ellenőrzi, ha szükséges, kijavítja és elmondja a gyerekeknek a megoldásokat.
  • Pontozhatunk úgy, hogy a játékosok csak arra kapnak pontot, amit eltaláltak, amelyik kép rossz helyen van az idővonalon, arra nem kapnak értékelést.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • Korosztályhoz igazítva válasszunk képeket, érdemes olyan témát kijelölni, amiről már tanultak vagy van ismeretük róla.
  • Érdemes kisebb korosztálynál kevesebb, míg idősebbeknél több képet kiválogatni.
  • Figyeljünk a gyerekek sorrendjére, mindenkinek ugyanannyi lehetősége legyen.

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Hogy érezted magad játék közben?
  • Mennyire érezted nehéznek a feladatot? Miért?
  • Volt olyan, amiben biztos voltál?
  • Neked milyen ötleteid lennének még a témaválasztáshoz?
  • Milyen téma érdekel még hazánkkal kapcsolatban?


Kiemelt kép forrása: pixabay.com