Játékajánló – Impulzus

2020.10.28.

Az „Impulzus” a kezdeményezőkészség és a vállalkozói kompetenciákat fejlesztő, ügyességi játék, amit 10 éven felüli gyermekek számára ajánlunk. Ahhoz, hogy élvezetes legyen a játék, legalább 10 játékosra, 2 játékvezetőre, egy tágasabb, szabadtéri helyszínre és néhány kellékre lesz szükség.

Teendők a játék kezdete előtt:

  • Játékszabályok, feladatok érthető átadása.
  • Gyerekek felosztása úgy, hogy két oszlopba állítjuk őket. Fontos, hogy egyenlő létszámú legyen a két oszlop.

Eszközigény:

  • Pénzérme
  • Plüssállat (bármilyen helyettesítő tárgy, amit el lehet kapni: például vizes palack)

Játék leírása:

A játékvezetők beállítják a gyermekeket két sorba (oszlopba): egy oszlopon belül a gyerekek megfogják egymás kezét és a két oszlop egymásnak háttal helyezkedik el. Az egyik játékvezető az oszlop egyik végénél áll, míg a másik játékvezető az oszlop másik végénél és a gyerekektől pár lépésre helyezi el a tárgyat (pl.: plüssállat).

Az első játékvezetőnél van a pénzérme. Mindkét oszlopból az első két gyermek a játékvezetőt figyeli, ő fogja feldobni a pénzérmét, a többi gyerek pedig lefelé néz vagy becsukja a szemét, mert nem kommunikálhatnak egymással. A játék közben nem szabad hangokat kiadni vagy beszélni.

Az első játékvezető folyamatosan feldobálja a pénzérmét, az elöl lévő gyerekek feladata pedig, hogy amikor „fej”-et mutat az érme, láncot indítanak kézszorítással. Az oszlop többi tagjának az a feladata, hogy ezt minél gyorsabban továbbítsa szintén kézszorítással, úgy, hogy az utolsó gyermek, amikor ezt megkapta, oda tudjon szaladni a tárgyhoz és megszerezni azt.

A tárgyat ilyenkor csak meg kell fognia, nem kell vele máshova szaladni. Amelyik gyermek hamarabb megszerezte a plüsst, az a csapat nyer. A következő körben az oszlop tagjainak elrendeződése változik, az utolsó gyermek előre megy, és ő lesz a pénzérme-figyelő.

Figyelem: ha egy gyermek rosszkor indítja a kézszorítást (írásnál), akkor büntetésből neki hátra kell mennie és ő lesz az oszlop utolsó tagja, tehát az, hogy melyik csapat áll nyerésre, pillanatról pillanatra változhat, ennél a játéknál nagyon fontos a koncentráció és a figyelem.

Játék lezárása:

  • Ha valamelyik csapatból a kezdő első gyermek megtett egy teljes kört és újra az első helyen áll, az a csapat megnyerte a játékot.
  • Lehet visszavágót kérni, amíg a gyerekek élvezik.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • A két játékvezetőnek fontos koncentrálnia, tehát a pénzérmés játékvezetőnek figyelnie kell arra, hogy a gyerekek mikor indítanak jól és mikor rosszul. Fontos, hogy a pénzérmét folyamatosan dobálja, hiszen a gyerekek azonnal meghallják, ha abbahagyja, amiből tudnak arra következtetni, hogy „fej”-re esett az érme.
  • A másik játékvezetőnek arra kell figyelnie, hogy el tudja dönteni, melyik oszlop játékosa volt gyorsabb, ha olyan szituáció alakul ki, ahol mindketten egyszerre érnek oda a tárgyhoz (előfordulhat döntetlen helyzet is, ilyenkor semmi nem változik, mindenki visszaáll és ugyanúgy folytatódik tovább a játék).

Feldolgozást segítő kérdésjavaslatok:

  • Hogy érezted magad játék közben?
  • Volt olyan, amikor tévesen ment végig a kézszorítás?
  • Melyik szerep volt a kedvenced? Voltál mindegyikben: középen, elkapó és pénzérme-figyelő is?


Kép forrása: pixabay.com

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Add meg az email címed és értesítünk minden újdonságról!