Játékajánló – Kézbe írt üzenet
JÁTÉKAJÁNLÓ – KÉZBE ÍRT ÜZENET
A „Kézbe írt üzenet” a szociális és állampolgári kompetenciákat, valamint a bizalmat fejlesztő játék. 12 éves kor felett ajánlott, legalább 6 gyermek és 1 játékvezető részvételével. Javasolt olyan közegben játszani, ahol már valamelyest ismerik egymást a gyerekek.
Teendők a játék kezdete előtt:
- A játék előtt ismertessük a gyerekekkel a szabályokat és a feladatokat. Mindig bizonyosodjunk meg arról, hogy mindenki érti-e a játék menetét, és hagyjunk lehetőségeket a kérdésekre.
- Osszuk ki az előkészített papírt és az írószereket.
Eszközigény:
- Papír és írószer.
Játék leírása:
- A játék fejleszti a kommunikációs készségeket, illetve segíti egymás elfogadását. A gyerekek jobban megismerhetik egymást. Fontos, hogy olyan közegben játsszuk, ahol már valamennyire ismerik egymást a gyerekek.
- Minden játékos kap egy papírt, aminek az egyik oldalára rajzol egy formát, szimbólumot, jelet (a lényeg, hogy ne a neve szerepeljen a lapon), majd a lap közepén körberajzolja a tenyerét.
- Ha ezzel készen van mindenki, akkor lefelé fordítva középre kell tenni a lapokat. A játékvezető összekeveri ezeket, majd a gyerekek sorban egymás után húznak egyet. Aki a sajátját húzta, visszateszi, és húznia kell még egyszer, tehát senkinél nem lehet a saját tenyeréről készült rajz.
- Amikor mindenki húzott egyet, az a feladat, hogy valamilyen kedves, vicces vagy motiváló üzenetet írjon a tenyérbe. Majd mindenki visszateszi középre a lapot, megkeveri a játékvezető és a gyerekeknek meg kell keresnie a sajátjukat.
- A játékosoknak ki kell találniuk, vajon ki írhatta az üzenetet, azt akár fel is olvashatják. Az üzenet írója lehetőleg ne fedje fel magát, csak akkor, ha nem sikerül kitalálnia a személyét. Meghatározhatjuk azt is, hogy például háromszor lehet tippelni, de ha harmadjára sem sikerül eltalálni, akkor felfedi magát az adott játékos.
- Idősebb korosztálynál akár úgy is játszhatjuk, hogy (név nélkül) mindenki ír valamilyen állítást a „saját tenyerébe”, ami rá jellemző (akár egy tulajdonságot magáról vagy érdekességet).
Például: „Nagyon szeretem a vidám dolgokat, és apróságok is képesek boldoggá tenni.”
- Majd ugyanúgy megkeverjük a lapokat, és szintén mindenki húz egyet (a sajátja ebben az esetben sem lehet senkinél). Erre pedig írni kell egy reakciót, üzenetet, vagy bármi olyat, ami a gyermek szerint oda illő. Majd újra visszatesszük, megkeverjük és utoljára húz mindenki (itt már akár az sem baj, ha a sajátja kerül valakihez), majd sorban haladva ki kell találni, hogy ki írta az első állítást, majd erre vajon ki írt választ, reakciót. Lehetséges válaszreakció az előző példára reflektálva: „Ez egy szuper dolog! Maradj mindig ilyen, mert a vidámságod könnyen átragad másokra is.”
Játék lezárása:
- Ha mindenki kitalálta, hogy ki írta az üzenetet, a játék véget ér.
- A gyerekek visszakapják a saját papírjukat és eltehetik emlékbe.
A játékvezetés során érdemes figyelni:
- A gyerekeknek hagyjunk elég időt arra, hogy kitalálják, milyen üzenetet szeretnének írni.
- Senkiben ne maradjanak negatív élmények, ha véletlenül olyan üzenetet kapott, hagyjunk időt ezek feloldására, átbeszélésére.
- Fontos, hogy a gyerekek képesek legyenek megnyílni egymás előtt, ugyanis egyfajta bensőséges hangulatot is teremthet a játék.
Lezárást/feldolgozást segítő kérdésjavaslatok:
- Hogy érezted magad a játék közben?
- Könnyen tudtál üzenetet kitalálni?
- Könnyebb lett volna üzenetet kitalálni, ha tudod, hogy kinek írod? Miért?
- Jól esett az, amit neked írtak?
- Volt olyan, hogy elsőre kitaláltátok, ki az üzenet szerzője? Honnan találtátok ki?
Kiemelt kép forrása: pixabay.com