Játékajánló – Mi lennél ha…
Észrevétlenül, játékos formában fejleszthetjük a „Mi lennél, ha…?” játékkal a gyerekek kommunikációs készségét, önismeretüket. A játékot legalább 10 éves korosztálytól ajánljuk, a játékvezető és 2 fő bevonásával, olyan környezetben, amely kényelmes íráshoz, gondolkodáshoz. A játékidő legalább 20 perc.
Teendők játék kezdete előtt (kevesebb mint 5 perc):
- Ismertessük a gyerekekkel a játékhoz kapcsolódó szabályokat és feladatokat. Mindig bizonyosodjunk meg arról, hogy mindenki érti-e a játék menetét, és hagyjunk lehetőségeket a kérdésekre.
- A játékosok kényelmesen helyezkedjenek el, úgy, hogy mindenkinek legyen meg a saját személyes tere a gondolkodáshoz, íráshoz.
- Az előkészített eszközöket osszuk ki a gyermekeknek.
Eszközigény:
- Papírlapok
- Íróeszközök: színes filctollak, ceruzák, tollak
Játék leírása:
Ha a gyermekek kényelmesen elhelyezkedtek egy körben, minden résztvevőnek adjunk 2 db papírlapot. Mondjuk el, hogy mindkét lap tetejére írják fel a nevüket, valamint a szabadon választható kategóriák közül maximum 10 darabot.
Kategóriák lehetnek például: állat, növény, tárgy, mesehős, szuperhős, természeti jelenség, évszak, hónap, ünnep, édesség, üdítő, közlekedési eszköz, film, étel, bútor, híres ember, applikáció, fogalom, sport, ház, könyv, szín, tantárgy, hangszer, zene, történelmi kor, elektronikai cikk stb.
- kör:
A játékosok vegyék elő az első lapot, majd soroljuk fel a közösen kiválasztott kategóriákat, mindegyiknél elegendő időt hagyva a gondolkodásra. A játékvezető percenként mondja el a kategóriákat.
A gyerekek feladata ekkor, hogy képzeljék el, ők mik lennének az adott kategóriából, vagyis milyen állatot, növényt, tárgyat stb. testesítenének meg, mik és kik lennének szívesen. Ha kitalálták, ezt írják fel a papírra az adott kategória mellé. Érdemes időt hagyni a gondolkodásra, minden kategóriára legalább 1 percet, de ha több időre van szükség, akkor adjuk meg a lehetőséget.
Ha mindenki elkészült, tegyék félre a teleírt papírt a gyerekek, és vegyék elő a második lapot.
- kör:
A második lapot (amelyre szintén fel van írva a gyerekek neve) rögtön adják tovább egyel jobbra, így senkinél nem lesz ott a sajátja.
Ha mindenkinek a kezében ott van a társa papírlapja, az előző körhöz hasonlóan soroljuk fel a közösen kiválasztott kategóriákat, mindegyiknél elegendő időt hagyva a gondolkodásra.
A játékosok feladata ekkor az, hogy arról a gyermekről képzeljék el, hogy vajon mi lenne egy adott kategórián belül. Például, ha növény, akkor vajon rózsa vagy gerbera? Itt is érdemes időt hagyni a gondolkodásra.
Ha letelt az idő, akkor a következő kategória előtt a játékosok adják ismét tovább egyel jobbra a papírt. Így tehát minden kategóriánál más gyermekről kell írni, és egészen addig kell jobbra adogatni a papírlapot, amíg vissza nem kerül a saját tulajdonosához.
Megjegyzés:
Érdekes lehet megtapasztalni, amikor a kategóriák sorrendje mindkét papírlapon megegyezik és egy olyan verziót, amikor különböznek.
Ha két résztvevője van a játéknak, egymás között cseréljék ki a lapot és több kategóriában jellemezzék egymást.
A játék lezárása:
- Ha készen vannak a gyerekek és visszakerült a saját papírja mindenkihez, megnézhetik és elolvashatják, társaik mit gondolnak róluk, ezt érdemes utána megbeszélni.
- A gyerekek összehasonlíthatják a két papírlapot.
A lezárást kérdések:
- Melyik kategória tetszett a legjobban?
- Szerinted milyen kategóriát lenne érdemes még behozni a játékba?
- Melyik válasszal tudsz legjobban azonosulni (amit magadról írtál)?
- Amikor a társaid válaszoltak, melyik az a kategória, amivel a legjobban egyetértesz, leginkább eltalálta, ami nagyon tetszett?
További hasznos tippek a játékvezető számára:
A játékvezetés során figyelni kell:
- Hívjuk fel a figyelmet arra, hogy kerüljék a sértő, bántó jelöléseket.
- Figyeljünk arra, hogy a játék során a gondolkodásra megfelelő időt szabjunk, ha kell, növelve az egyes részekre szánt időt. Igyekezzünk úgy terelni a résztvevőket, hogy fel tudjanak venni egy közös tempót, amiben kényelmesen haladhatnak.
Kiemelt kép forrása: pixabay.com