Játékajánló – Testrész művészet

A „Testrész művészet” a kulturális tudatosságot és a kifejezőkészéget fejlesztő játék. Együttműködést segítő játékról van szó, amely 8 éves kor felett ajánlott, legalább 4 játékos és 1 játékvezető részvételével játszható. Javasolt nagyobb helyen megszervezni.

Teendők a játék kezdete előtt (kb. 5-10 perc):

  • Játékszabályok, feladatok ismertetése.
  • Testrészek, stílus, esemény felírása cetlikre.
  • Eszközök előkészítése.
  • Érdemes felhívni a gyerekek figyelmét, hogy a festékkel óvatosan bánjanak, nem szabad egymást összefesteni, csak a papírra alkothatnak.
  • Nagyobb létszám esetén maximum 4 fős, kis csoportokat alakítsunk ki.
  • Minden gyermeknek jusson saját ecset.

Eszközigény:

  • Papírcetlik (testrész, stílus, esemény)
  • Festővászon: nagy méretű papír
  • Vízfesték
  • Ecsetek
  • Víz
  • Törülköző/nedves törlőkendő
  • Ha szükséges, védő nejlon a ruhára

Játék leírása:

  • A gyerekeket egy kerettörténettel vezetjük rá a játékra, ahol elmeséljük, hogy éppen egy kiállítást szerveznek a közelben és várják a szebbnél szebb alkotásokat. Együtt kell létrehozniuk egy festményt különböző szempontok alapján.
  • Minden gyermek húz egy cetlit, ami meghatározza majd, hogy ő melyik testrészével járulhat hozzá az alkotás megfestéséhez. Utána pedig csapatonként húznak egy stílust és egy híres eseményt.
  • Testrészek lehetnek: könyök, ujjbegyek, tenyér (ujjak nélkül), kézfej. Akár azt is meghatározhatjuk, hogy csak a jobb vagy csak a bal oldali megadott testrészükkel dolgozhatnak.
  • Stílusok lehetnek: modern, színes, ókori, vidám, mértani formákkal megjelenített, árnyékolt, csendélet stb.
  • Események lehetnek: állatkerti látogatás, majális, űrutazás, családi ünnep, vidámparki pillanatok, születésnap. Idősebb korosztálynál akár híres festményeket is alapul vehetünk (például érdekes lehet a Sikoly című festményt vidám köntösben megalkotni).
  • Amikor a gyerekek kihúzták a cetliket, megfognak egy ecsetet és az általuk választott színnel bekenik a választott testrészüket.
  • Az lesz a feladatuk, hogy közösen megalkossanak egy műalkotást szabad elképzelésük alapján, a cetliket figyelembevéve.

Játék lezárása:

  • A játék végén kiállítjuk a festményeket. Mindenki megtekintheti másokét is, sőt, akár tárlatvezetést is tarthatnak egymásnak a gyerekek.
  • Minden csapat odaáll a festményéhez és pár mondatban összefoglalja, hogy mit ábrázol és hogyan készült, ki, mit tett hozzá.

A játékvezetés során figyelni kell:

  • Mindenkinek hozzá kell járulnia valamivel az alkotáshoz.
  • Hagyjunk elegendő időt az alkotásra.
  • A kiállításnál minden művészt hallgassunk meg.

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Hogy érezted magad játék közben?
  • Elégedett vagy a végeredménnyel? Mit változtatnál, ha tehetnéd?
  • Melyik alkotás tetszett még? Miért?
  • Milyen ötleteid lennének még a stílus, illetve az események meghatározásánál?
  • Te melyik testrészeddel festhettél? Nehéznek találtad? Miért?