Játékajánló – Testrész művészet
A „Testrész művészet” a kulturális tudatosságot és a kifejezőkészéget fejlesztő játék. Együttműködést segítő játékról van szó, amely 8 éves kor felett ajánlott, legalább 4 játékos és 1 játékvezető részvételével játszható. Javasolt nagyobb helyen megszervezni.
Teendők a játék kezdete előtt (kb. 5-10 perc):
- Játékszabályok, feladatok ismertetése.
- Testrészek, stílus, esemény felírása cetlikre.
- Eszközök előkészítése.
- Érdemes felhívni a gyerekek figyelmét, hogy a festékkel óvatosan bánjanak, nem szabad egymást összefesteni, csak a papírra alkothatnak.
- Nagyobb létszám esetén maximum 4 fős, kis csoportokat alakítsunk ki.
- Minden gyermeknek jusson saját ecset.
Eszközigény:
- Papírcetlik (testrész, stílus, esemény)
- Festővászon: nagy méretű papír
- Vízfesték
- Ecsetek
- Víz
- Törülköző/nedves törlőkendő
- Ha szükséges, védő nejlon a ruhára
Játék leírása:
- A gyerekeket egy kerettörténettel vezetjük rá a játékra, ahol elmeséljük, hogy éppen egy kiállítást szerveznek a közelben és várják a szebbnél szebb alkotásokat. Együtt kell létrehozniuk egy festményt különböző szempontok alapján.
- Minden gyermek húz egy cetlit, ami meghatározza majd, hogy ő melyik testrészével járulhat hozzá az alkotás megfestéséhez. Utána pedig csapatonként húznak egy stílust és egy híres eseményt.
- Testrészek lehetnek: könyök, ujjbegyek, tenyér (ujjak nélkül), kézfej. Akár azt is meghatározhatjuk, hogy csak a jobb vagy csak a bal oldali megadott testrészükkel dolgozhatnak.
- Stílusok lehetnek: modern, színes, ókori, vidám, mértani formákkal megjelenített, árnyékolt, csendélet stb.
- Események lehetnek: állatkerti látogatás, majális, űrutazás, családi ünnep, vidámparki pillanatok, születésnap. Idősebb korosztálynál akár híres festményeket is alapul vehetünk (például érdekes lehet a Sikoly című festményt vidám köntösben megalkotni).
- Amikor a gyerekek kihúzták a cetliket, megfognak egy ecsetet és az általuk választott színnel bekenik a választott testrészüket.
- Az lesz a feladatuk, hogy közösen megalkossanak egy műalkotást szabad elképzelésük alapján, a cetliket figyelembevéve.
Játék lezárása:
- A játék végén kiállítjuk a festményeket. Mindenki megtekintheti másokét is, sőt, akár tárlatvezetést is tarthatnak egymásnak a gyerekek.
- Minden csapat odaáll a festményéhez és pár mondatban összefoglalja, hogy mit ábrázol és hogyan készült, ki, mit tett hozzá.
A játékvezetés során figyelni kell:
- Mindenkinek hozzá kell járulnia valamivel az alkotáshoz.
- Hagyjunk elegendő időt az alkotásra.
- A kiállításnál minden művészt hallgassunk meg.
Feldolgozást segítő kérdések:
- Hogy érezted magad játék közben?
- Elégedett vagy a végeredménnyel? Mit változtatnál, ha tehetnéd?
- Melyik alkotás tetszett még? Miért?
- Milyen ötleteid lennének még a stílus, illetve az események meghatározásánál?
- Te melyik testrészeddel festhettél? Nehéznek találtad? Miért?