Tavaszi zápor hangutánzás
Környezetünk megismeréseként a kicsikkel megfigyelhetjük a záporokat, az esőt. Érdemes beszélgetni a gyerekekkel az esővíz jelentőségéről, mely többek között hozzájárul a növények növekedéséhez is. Ehhez a természeti jelenséghez kapcsolódóan sok-sok játékos feladatot tervezhetünk. Az esős napokon, a szobában is játszhatjuk őket, így vidáman telhet a bent töltött idő.
Lássunk néhány ritmusérzéket, hangképzést fejlesztő gyakorlatot:
„Csipp-csepp, liccs-loccs, csirr-csurr.”
Az említett hangutánzókat mondogassuk közösen. Először csak lassan, hogy jól be tudja gyakorolni a gyermek, majd egyre gyorsabban ismételgessük, és végül újra lelassulva mondjuk őket. Ezáltal ügyesíthetjük, fejleszthetjük a gyerekek hangképző képességét.
Mondókák:
„Ess eső, ess,
három hétig ess!
Hullj a rétre,
a vetésre,
ess, eső ess!”
„Esik eső, jaj-jaj-jaj,
Mindjárt itt a zivatar!
Tüzes villám cikázik,
Aki nem fut megázik!”
„Hol lakik a halacska?
Lakása a tavacska.
Tenger, folyó, hűs patak,
Lent lakik a víz alatt.
Vízben alszik, vízben kel,
Vízi nótát énekel.
Vízből van a párnája, buborék a labdája.”
(Forrás: Tappancs ovi: Pedagógus kiadás, XIII. évfolyam 3. szám)
A mondókákon túl, szeretnénk egy dalt és egy mesét is ajánlani a témában.
Mese TV: Gryllus Vilmos – Zápor
Csoport Katica: Zelk Zoltán – Párácska
A hallott mesét és dalocskát el is játszhatják a gyerekek, a mozdulatokkal utánozhatják a történéseket, vagy akár le is rajzolhatják a hangsúlyos elemeket.
Ha vannak növényeink akár bent vagy kint, locsoljuk meg őket közösen, és figyeljük meg, hogyan növekednek vagy borulnak virágba az elvetett magok, elültetett hagymák.
Kiemelt kép forrása: https://pixabay.com/