Túrahátizsákot és bakancsot fel, vár a természet! De vajon mire lehet még szükségünk és hogyan boldogulhatunk önállóan egy erdei környezetben? „Irány a szabadba!” – ez annak a programnak a címe, ahol a gyerekek megtanulhattak alapvető tájékozódási módszereket, valamint hasznos információkat szerezhettek arról, hogy mit érdemes magukkal vinni egy túrázásra. Mindemellett pedig praktikus jótanácsokat is kaptak arról, hogyan teremthetnek maguknak komfortos körülményeket a természetben töltött idő alatt.

A 20 fős táborozókból álló csoport három állomáson vehetett részt a 90 perces foglalkozás keretében. Az első megálló a „Túrázásra fel!” címet viselte, ahol a gyerekek rengeteg különböző tárgyat és eszközt tekintettek meg, melyek között szerepeltek a túrázáshoz elengedhetetlen kellékek, hasznos, de nem feltétlenül szükséges tárgyak és teljesen felesleges dolgok is. Az ehhez kapcsolódó feladat az volt, hogy a gyerekek csomagoljanak össze egy egynapos túrára. Közösen szétválogatták az eszközöket az említett három kategóriába sorolva, majd meg is kellett indokolniuk választásukat. Ezt követően a tájékozódási módszereket sajátíthattak el a gyerekek. A tájékozódást nem csak az iránytű vagy a turistajelzések segítik, a természet is hasznos információforrást adhat: a mohák, az erezett kérgű fák, kivágott fák esetében az évgyűrűk és természetesen a sarkcsillag.

A második állomás a csomózás rejtelmeibe vezette be a program résztvevőit. A gyerekek négyfajta csomózási technikát tanulhattak meg, végül pedig közösen készíthettek egy kötéllétrát. A harmadik állomás a biztonságos tűzrakás módszerét mutatta be. A programvezető TESO először is elmagyarázta az égési folyamatokat, majd a tűzrakás szabályait közösen fogalmazták meg a gyermekekkel. A téma alapos körüljárása után a táborozóknak utolsó feladatként tüzet is rakhattak.

A program a tudomány alappilléren belül erősítette a gyermekek egészség-és környezettudatos magatartását és fizikai aktivitásának növelését, valamint a közösségi képességeket, az önelfogadást, a társakkal való hatékony kommunikációt. A tapasztalati úton történő tanulás által a foglalkozás pályaorientációs célokat is szolgált, valamint hozzájárult szociális kompetenciáik fejlesztéséhez.