Játék – Sudoku
LETÖLTHETŐ SUDOKU
„Engedjétek hozzám jönni a gyermekeket”
A keresztény életre való nevelés kérdéseiben feldolgozandó témák nagyon kapcsolódnak a gyerekek hétköznapi kapcsolataihoz, viselkedéseihez, szinte elképzelhetetlen az életből vett példák nélkül. Mi lenne életszerűbb az általános iskolás korú gyerekeknek – főleg alsó tagozaton –, mint a játékon keresztül való megélése és elsajátítása egy-egy témának. A tényszerű hit és erkölcstan órán tanultak elsajátítása hangsúlyosan a megértést hivatott segíteni, a kontextus kialakítását és a tévhitek elkerülését szolgálják, ezért ezek nem hanyagolhatóak el még a játékos foglalkozások során sem.
Olyan szabadidős – élménypedagógiai módszereket is alkalmazó játékot mutatunk be, ami segítheti a gyerekekkel közösen feleleveníteni a hittanórán tanultakat, és játékosan elmélyíteni azt érzelmi szinten is.
Életünk gazdagsága: Hogyan bánjunk Talentumainkkal?
Milyen jó, amikor visszajelzést kapunk arról, hogy az életünk különleges. Hogy az életünk és amik vagyunk, ajándék a világnak, amit Isten ad nekünk. A talentumokról szóló példabeszéd feldolgozása általános iskolás korú gyerekekkel, egy első találkozás/szembenézés lehet számukra mindazzal az ajándékkal, ami az önismeret és képességeik tudatos felfedezésére szólít minket.
A most következő foglalkozást ajánljuk napközi vagy iskolai szabadidős tevékenységnek. Szintén alkalmas lehet a családban, a téma közös feldolgozására különböző életkorú gyerekekkel, testvérekkel, de akár egy gyermekkel is végig vihető a beszélgetés fonala, és a tulajdonságokra való licitálás is.
Foglalkozás ideje: 45 perc
Minimum létszám: 1 fő
Teendők a játék előkészítéséhez:
A játék előkészítéséhez szükségünk lesz sárga papírra (lehet post it) és sima fehér lapokra, A5 méretben (A4-es papír félbevágva). A sárga papírból kb. 10 forintos méretű kis korongokat vágunk ki, ezek lesznek a Talentumok, gyermekenként 10 db-ot készítsünk elő. Az A5-ös papírokból lesznek a Tulajdonság kártyák, minden lapra felírunk egy-egy különböző tulajdonságot, minimum 3-szor annyi darabot gyártsunk a játszó gyerekek számához képest. Figyeljünk arra, hogy a korosztálynak megfelelő kifejezéseket válasszunk, és arra is, hogy legyenek hasonló kifejezések is közöttük. Lehet a csoport számára aktuális tulajdonságokat, tehetségeket összeválogatni pl. tanulással, segítőkészséggel kapcsolatos stb.
A foglalkozás indításakor: mindenképpen beszéljük meg a gyerekekkel a csoportszabályokat:
A foglalkozást a Talentumokról szóló példázattal indítjuk el (Máté 25,14-30), amelyről röviden beszélgetünk a gyerekekkel.
Fontos információ lehet egy-egy szó megmagyarázása, kérdezzük meg mindenképp, hogy van-e olyan szó, amit nem értettek. A talentum régi pénzegységet jelentett, amelyet a történet főszereplője szétosztott szolgái között. A példázatokat Jézus mindig a tömeg, nép felé intézte. A gyerekek számára – főleg alsó tagozatban – egyértelmű még a „tanmesék” világa, ezért ők könnyebben be tudják fogadni. A felső tagozatosokkal lehet már arról is beszélgetni, hogy miért ezt a formát választotta Jézus és miért nem vesszük szó szerint a történetet.
Tegyük fel az alábbi kérdéseket a gyerekeknek beszélgetésindítóként:
Ezen a ponton adjunk 10 percet a gyerekeknek, hogy leírják egy papírra, hogy nekik milyen „talentumaik” vannak. Segítsünk azoknak a gyerekeknek, akik elakadtak, és keressünk velük közösen jó tulajdonságokat, tehetségeket.
A beszélgetést a továbbiakkal folytassuk:
A talentum a történetben a régi pénzegységet jelenti, ilyet kap mindenki. Minden gyermek kapjon 10 db-ot. A Talentumokat tulajdonságokra tudjuk váltani a játék során, amiket egy jól látható helyre kiteszünk a teremben, hogy mindenki lássa.
A gyerekek választhatnak, melyik tulajdonságot szeretnék majd megszerezni, de még nem kapják meg automatikusan. A tulajdonságokra licitálni lehet, minden tulajdonságot csak egyvalaki kaphat meg, ezért nagyon meg kell gondolni, mire költik a kapott talentumokat, jól kell priorizálni.
Minden gyermeknek 10 talentuma van, amelyeket tulajdonságokra/tehetségre válthatnak, lehetnek olyanok, amelyeket már jobban kifejlesztett, és ezek fontosak számukra, de lehetnek olyanok is, amelyekre vágynak.
A játék menetét a licitálás általános szabályai szerint lehet vezetni, tulajdonságonként haladunk, felmutatunk egyet, A licitálás 3 aranyról indul. Egymásra is licitálhatnak, ha nagyon szeretnének egy tulajdonságot megszerezni, akkor adhatnak érte több talentumot. A licit levezetése határozottságot igényel, mindig számolással záruljon. Például „Tehát a kedvesség 5 aranyért először, másodszor és harmadszor. Elkelt”. A legmagasabb licitet adó gyermekhez kerül a tulajdonságkártya, miután „kifizette”.
A játék vége:
A licit addig folytatódik, amíg minden gyermek elköltötte a pénzét vagy maradt 2 aranya, amit már nem tud felhasználni (mivel a licit 3-ról indul).
A foglalkozás zárásaként menjünk egy kört, hogy kinek milyen kártyái lettek, körbe haladjunk, hogy mindenkinek legyen lehetősége elmondani.
A foglalkozás vége – Közös ima:
A foglalkozást zárhatjuk egy közös imával, amit vezessünk fel néhány mondattal:
Fogjuk meg egymás kezét és imádkozzunk azért, hogy a Jóisten munkálkodjon Bennünk. Felismerjük talentumainkat és használjuk azokat önmagunk és mások javára. Imádkozzunk azért, hogy engedjük magunkat alakítani és olyan jóvá válni, amilyennek Ő akar minket. Kérünk, segíts nekünk, hogy másokban is a jóra figyelünk.
Feldolgozást segítő kérdések:
Neked mik a talentumaid? Mik azok a tehetségek, tulajdonságok, amiket Istentől kaptál azért, hogy azt kamatoztasd?