Életünk gazdagsága: Hogyan bánjunk Talentumainkkal?

„Engedjétek hozzám jönni a gyermekeket”


A keresztény életre való nevelés kérdéseiben feldolgozandó témák nagyon kapcsolódnak a gyerekek hétköznapi kapcsolataihoz, viselkedéseihez, szinte elképzelhetetlen az életből vett példák nélkül. Mi lenne életszerűbb az általános iskolás korú gyerekeknek – főleg alsó tagozaton –, mint a játékon keresztül való megélése és elsajátítása egy-egy témának. A tényszerű hit és erkölcstan órán tanultak elsajátítása hangsúlyosan a megértést hivatott segíteni, a kontextus kialakítását és a tévhitek elkerülését szolgálják, ezért ezek nem hanyagolhatóak el még a játékos foglalkozások során sem.

Olyan szabadidős – élménypedagógiai módszereket is alkalmazó játékot mutatunk be, ami segítheti a gyerekekkel közösen feleleveníteni a hittanórán tanultakat, és játékosan elmélyíteni azt érzelmi szinten is.

 

Életünk gazdagsága: Hogyan bánjunk Talentumainkkal?


Milyen jó, amikor visszajelzést kapunk arról, hogy az életünk különleges. Hogy az életünk és amik vagyunk, ajándék a világnak, amit Isten ad nekünk. A talentumokról szóló példabeszéd feldolgozása általános iskolás korú gyerekekkel, egy első találkozás/szembenézés lehet számukra mindazzal az ajándékkal, ami az önismeret és képességeik tudatos felfedezésére szólít minket.

A most következő foglalkozást ajánljuk napközi vagy iskolai szabadidős tevékenységnek. Szintén alkalmas lehet a családban, a téma közös feldolgozására különböző életkorú gyerekekkel, testvérekkel, de akár egy gyermekkel is végig vihető a beszélgetés fonala, és a tulajdonságokra való licitálás is.

Foglalkozás ideje: 45 perc

Minimum létszám: 1 fő

Teendők a játék előkészítéséhez:

A játék előkészítéséhez szükségünk lesz sárga papírra (lehet post it) és sima fehér lapokra, A5 méretben (A4-es papír félbevágva). A sárga papírból kb. 10 forintos méretű kis korongokat vágunk ki, ezek lesznek a Talentumok, gyermekenként 10 db-ot készítsünk elő. Az A5-ös papírokból lesznek a Tulajdonság kártyák, minden lapra felírunk egy-egy különböző tulajdonságot, minimum 3-szor annyi darabot gyártsunk a játszó gyerekek számához képest. Figyeljünk arra, hogy a korosztálynak megfelelő kifejezéseket válasszunk, és arra is, hogy legyenek hasonló kifejezések is közöttük. Lehet a csoport számára aktuális tulajdonságokat, tehetségeket összeválogatni pl. tanulással, segítőkészséggel kapcsolatos stb.

A foglalkozás indításakor: mindenképpen beszéljük meg a gyerekekkel a csoportszabályokat:

  • Mindig csak egy ember beszél, akit a többiek meghallgatnak: figyelj másra, rád is figyelünk.
  • Mindenki sorra fog kerülni, aki szeretne.
  • Nem minősítjük egymást, nem nevetünk, nem gúnyolódunk mások érzésein: Neked sem esne jól.
  • Csoportbizalom: Megállapodunk abban, hogy amit itt mondunk, az itt is marad, nem mondjuk el másoknak.
  • Amennyit beteszel a játékba, annyit fogsz belőle visszakapni.

A foglalkozást a Talentumokról szóló példázattal indítjuk el (Máté 25,14-30), amelyről röviden beszélgetünk a gyerekekkel.

Fontos információ lehet egy-egy szó megmagyarázása, kérdezzük meg mindenképp, hogy van-e olyan szó, amit nem értettek. A talentum régi pénzegységet jelentett, amelyet a történet főszereplője szétosztott szolgái között. A példázatokat Jézus mindig a tömeg, nép felé intézte. A gyerekek számára – főleg alsó tagozatban – egyértelmű még a „tanmesék” világa, ezért ők könnyebben be tudják fogadni. A felső tagozatosokkal lehet már arról is beszélgetni, hogy miért ezt a formát választotta Jézus és miért nem vesszük szó szerint a történetet.

Tegyük fel az alábbi kérdéseket a gyerekeknek beszélgetésindítóként:

  • Mit gondolsz mit jelentenek a talentumok ebben a történetben?
  • Miért használ példázatokat Jézus?
  • Mit mond Neked ezzel Jézus? (minden evangéliumi résznek személyes szinten is van üzenete)
  • Neked mik a talentumaid? Mik azok a tehetségek, tulajdonságok, amiket Istentől kaptál, azért, hogy azt kamatoztasd?

Ezen a ponton adjunk 10 percet a gyerekeknek, hogy leírják egy papírra, hogy nekik milyen „talentumaik” vannak. Segítsünk azoknak a gyerekeknek, akik elakadtak, és keressünk velük közösen jó tulajdonságokat, tehetségeket.

A beszélgetést a továbbiakkal folytassuk:

  • Mikor használod a meglévő „talentumokat”? Hogyan kamatoztatod őket?
  • Milyen talentumokat szeretnél megkapni? Ezeket kéred is az Istentől, hogy segítsen kifejleszteni?

A talentum a történetben a régi pénzegységet jelenti, ilyet kap mindenki. Minden gyermek kapjon 10 db-ot. A Talentumokat tulajdonságokra tudjuk váltani a játék során, amiket egy jól látható helyre kiteszünk a teremben, hogy mindenki lássa.

A gyerekek választhatnak, melyik tulajdonságot szeretnék majd megszerezni, de még nem kapják meg automatikusan. A tulajdonságokra licitálni lehet, minden tulajdonságot csak egyvalaki kaphat meg, ezért nagyon meg kell gondolni, mire költik a kapott talentumokat, jól kell priorizálni.

Minden gyermeknek 10 talentuma van, amelyeket tulajdonságokra/tehetségre válthatnak, lehetnek olyanok, amelyeket már jobban kifejlesztett, és ezek fontosak számukra, de lehetnek olyanok is, amelyekre vágynak.

A játék menetét a licitálás általános szabályai szerint lehet vezetni, tulajdonságonként haladunk, felmutatunk egyet, A licitálás 3 aranyról indul. Egymásra is licitálhatnak, ha nagyon szeretnének egy tulajdonságot megszerezni, akkor adhatnak érte több talentumot. A licit levezetése határozottságot igényel, mindig számolással záruljon. Például „Tehát a kedvesség 5 aranyért először, másodszor és harmadszor. Elkelt”. A legmagasabb licitet adó gyermekhez kerül a tulajdonságkártya, miután „kifizette”.

 

A játék vége:

A licit addig folytatódik, amíg minden gyermek elköltötte a pénzét vagy maradt 2 aranya, amit már nem tud felhasználni (mivel a licit 3-ról indul).

A foglalkozás zárásaként menjünk egy kört, hogy kinek milyen kártyái lettek, körbe haladjunk, hogy mindenkinek legyen lehetősége elmondani.

 

  • Milyen tulajdonságokat szereztél?
  • Sikerült mindet megszerezned, amit szerettél volna?

 

A foglalkozás vége – Közös ima:

A foglalkozást zárhatjuk egy közös imával, amit vezessünk fel néhány mondattal:

Fogjuk meg egymás kezét és imádkozzunk azért, hogy a Jóisten munkálkodjon Bennünk. Felismerjük talentumainkat és használjuk azokat önmagunk és mások javára. Imádkozzunk azért, hogy engedjük magunkat alakítani és olyan jóvá válni, amilyennek Ő akar minket. Kérünk, segíts nekünk, hogy másokban is a jóra figyelünk.

  • Miatyánk
  • Dicsőség az Atyának a Fiúnak és a Szentléleknek. Ámen.

 

 

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Mit gondolsz, mit jelentenek a talentumok ebben a történetben?
  • Mit mond neked ezzel Jézus?

Neked mik a talentumaid? Mik azok a tehetségek, tulajdonságok, amiket Istentől kaptál azért, hogy azt kamatoztasd?

  • Mikor használod a meglévő talentumokat? Hogyan kamatoztatod őket?
  • Milyen talentumokat szeretnél megkapni? Ezeket kéred is az Istentől, hogy segítsen kifejleszteni?
  • Milyen tulajdonságokat szereztél?
  • Sikerült mindet megszerezned, amit szerettél volna?

 

 >> TULAJDONSÁG KÁRTYÁK <<