Ottalvós Erzsébet-táborok
Nyári Élménytábor Zánkán

Vasárnaptól péntekig tartó ottalvós táborok a Balaton északi partján. Napi ötszöri étkezés, hamisíta...

Nyári Élménytábor Fonyódligeten

Vasárnaptól péntekig tartó jurtasátras, ottalvós táborok a Balaton déli partján. Napi ötszöri étkezé...

Osztálykirándulás Zánkán

Háromnapos, kétéjszakás ottalvós táborok tavasszal és ősszel. Hétfőtől szerdáig és szerdától pénteki...

Osztálykirándulás Fonyódligeten

Őszi, háromnapos és kétéjszakás, ottalvós táborok. Hétfőtől szerdáig és szerdától péntekig tartó tur...

Diabétesz Erzsébet-tábor
Diabétesz Erzsébet-tábor Zánkán

Biztonságos kikapcsolódás az 1-es típusú diabéteszes gyermekeknek a Zánkai Erzsébet-táborban a diabé...

Diabétesz Erzsébet-tábor külső helyszínen ottalvós és napközi formában

A közmédia „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő kampánya során befolyt állampolgári adományoknak köszönhe...

Napközi Erzsébet-tábor
Napközi Erzsébet-tábor

Tartalmas kikapcsolódás a lakóhelyen, színes programok és élmények országszerte. A nyári szünetben t...

Gyógyító Szent Erzsébet-tábor
Gyógyító Szent Erzsébet-tábor Zalaszabarban

Biztonság, odafigyelés, élmények. Hatnapos, ötéjszakás élményterápiás tábor a speciális ellátást igé...

Családi Gyógyító Szent Erzsébet-tábor Zalaszabarban

Különleges tábor Zalaszabarban, a speciális odafigyelést igénylő gyermeket nevelő családok számára. ...

Gyógyító Szent Erzsébet-tábor Tihanyban

Biztonság, odafigyelés, élmények. Hatnapos, ötéjszakás élményterápiás táborok, daganatos betegségből...

Erdélyi Erzsébet-tábor
Osztálykirándulás Erdélyben

Az erdélyi évközbeni osztálykirándulásokat az Erdélyben működő közintézmények és gyermekvédelmi inté...

Nyári Élménytábor Erdélyben

Felejthetetlen élmények a határon túl. Ötnapos négyéjszakás tábor Erdélyben, oda-vissza 1-1 napos, h...

Családi Erzsébet-tábor
Családi Erzsébet-tábor Zánkán

Péntektől vasárnapig együtt a család! Hétvégente a gyermekek nem az iskolai közösséggel, hanem csalá...

Erzsébet-karácsony
Erzsébet-karácsony

Évzáró ünnepi programsorozat. Az Erzsébet-karácsony 2016 óta minden évben különleges kulturális prog...

sun waves fish

Életünk gazdagsága: Hogyan bánjunk Talentumainkkal?

„Engedjétek hozzám jönni a gyermekeket”


A keresztény életre való nevelés kérdéseiben feldolgozandó témák nagyon kapcsolódnak a gyerekek hétköznapi kapcsolataihoz, viselkedéseihez, szinte elképzelhetetlen az életből vett példák nélkül. Mi lenne életszerűbb az általános iskolás korú gyerekeknek – főleg alsó tagozaton –, mint a játékon keresztül való megélése és elsajátítása egy-egy témának. A tényszerű hit és erkölcstan órán tanultak elsajátítása hangsúlyosan a megértést hivatott segíteni, a kontextus kialakítását és a tévhitek elkerülését szolgálják, ezért ezek nem hanyagolhatóak el még a játékos foglalkozások során sem.

Olyan szabadidős – élménypedagógiai módszereket is alkalmazó játékot mutatunk be, ami segítheti a gyerekekkel közösen feleleveníteni a hittanórán tanultakat, és játékosan elmélyíteni azt érzelmi szinten is.

 

Életünk gazdagsága: Hogyan bánjunk Talentumainkkal?


Milyen jó, amikor visszajelzést kapunk arról, hogy az életünk különleges. Hogy az életünk és amik vagyunk, ajándék a világnak, amit Isten ad nekünk. A talentumokról szóló példabeszéd feldolgozása általános iskolás korú gyerekekkel, egy első találkozás/szembenézés lehet számukra mindazzal az ajándékkal, ami az önismeret és képességeik tudatos felfedezésére szólít minket.

A most következő foglalkozást ajánljuk napközi vagy iskolai szabadidős tevékenységnek. Szintén alkalmas lehet a családban, a téma közös feldolgozására különböző életkorú gyerekekkel, testvérekkel, de akár egy gyermekkel is végig vihető a beszélgetés fonala, és a tulajdonságokra való licitálás is.

Foglalkozás ideje: 45 perc

Minimum létszám: 1 fő

Teendők a játék előkészítéséhez:

A játék előkészítéséhez szükségünk lesz sárga papírra (lehet post it) és sima fehér lapokra, A5 méretben (A4-es papír félbevágva). A sárga papírból kb. 10 forintos méretű kis korongokat vágunk ki, ezek lesznek a Talentumok, gyermekenként 10 db-ot készítsünk elő. Az A5-ös papírokból lesznek a Tulajdonság kártyák, minden lapra felírunk egy-egy különböző tulajdonságot, minimum 3-szor annyi darabot gyártsunk a játszó gyerekek számához képest. Figyeljünk arra, hogy a korosztálynak megfelelő kifejezéseket válasszunk, és arra is, hogy legyenek hasonló kifejezések is közöttük. Lehet a csoport számára aktuális tulajdonságokat, tehetségeket összeválogatni pl. tanulással, segítőkészséggel kapcsolatos stb.

A foglalkozás indításakor: mindenképpen beszéljük meg a gyerekekkel a csoportszabályokat:

  • Mindig csak egy ember beszél, akit a többiek meghallgatnak: figyelj másra, rád is figyelünk.
  • Mindenki sorra fog kerülni, aki szeretne.
  • Nem minősítjük egymást, nem nevetünk, nem gúnyolódunk mások érzésein: Neked sem esne jól.
  • Csoportbizalom: Megállapodunk abban, hogy amit itt mondunk, az itt is marad, nem mondjuk el másoknak.
  • Amennyit beteszel a játékba, annyit fogsz belőle visszakapni.

A foglalkozást a Talentumokról szóló példázattal indítjuk el (Máté 25,14-30), amelyről röviden beszélgetünk a gyerekekkel.

Fontos információ lehet egy-egy szó megmagyarázása, kérdezzük meg mindenképp, hogy van-e olyan szó, amit nem értettek. A talentum régi pénzegységet jelentett, amelyet a történet főszereplője szétosztott szolgái között. A példázatokat Jézus mindig a tömeg, nép felé intézte. A gyerekek számára – főleg alsó tagozatban – egyértelmű még a „tanmesék” világa, ezért ők könnyebben be tudják fogadni. A felső tagozatosokkal lehet már arról is beszélgetni, hogy miért ezt a formát választotta Jézus és miért nem vesszük szó szerint a történetet.

Tegyük fel az alábbi kérdéseket a gyerekeknek beszélgetésindítóként:

  • Mit gondolsz mit jelentenek a talentumok ebben a történetben?
  • Miért használ példázatokat Jézus?
  • Mit mond Neked ezzel Jézus? (minden evangéliumi résznek személyes szinten is van üzenete)
  • Neked mik a talentumaid? Mik azok a tehetségek, tulajdonságok, amiket Istentől kaptál, azért, hogy azt kamatoztasd?

Ezen a ponton adjunk 10 percet a gyerekeknek, hogy leírják egy papírra, hogy nekik milyen „talentumaik” vannak. Segítsünk azoknak a gyerekeknek, akik elakadtak, és keressünk velük közösen jó tulajdonságokat, tehetségeket.

A beszélgetést a továbbiakkal folytassuk:

  • Mikor használod a meglévő „talentumokat”? Hogyan kamatoztatod őket?
  • Milyen talentumokat szeretnél megkapni? Ezeket kéred is az Istentől, hogy segítsen kifejleszteni?

A talentum a történetben a régi pénzegységet jelenti, ilyet kap mindenki. Minden gyermek kapjon 10 db-ot. A Talentumokat tulajdonságokra tudjuk váltani a játék során, amiket egy jól látható helyre kiteszünk a teremben, hogy mindenki lássa.

A gyerekek választhatnak, melyik tulajdonságot szeretnék majd megszerezni, de még nem kapják meg automatikusan. A tulajdonságokra licitálni lehet, minden tulajdonságot csak egyvalaki kaphat meg, ezért nagyon meg kell gondolni, mire költik a kapott talentumokat, jól kell priorizálni.

Minden gyermeknek 10 talentuma van, amelyeket tulajdonságokra/tehetségre válthatnak, lehetnek olyanok, amelyeket már jobban kifejlesztett, és ezek fontosak számukra, de lehetnek olyanok is, amelyekre vágynak.

A játék menetét a licitálás általános szabályai szerint lehet vezetni, tulajdonságonként haladunk, felmutatunk egyet, A licitálás 3 aranyról indul. Egymásra is licitálhatnak, ha nagyon szeretnének egy tulajdonságot megszerezni, akkor adhatnak érte több talentumot. A licit levezetése határozottságot igényel, mindig számolással záruljon. Például „Tehát a kedvesség 5 aranyért először, másodszor és harmadszor. Elkelt”. A legmagasabb licitet adó gyermekhez kerül a tulajdonságkártya, miután „kifizette”.

 

A játék vége:

A licit addig folytatódik, amíg minden gyermek elköltötte a pénzét vagy maradt 2 aranya, amit már nem tud felhasználni (mivel a licit 3-ról indul).

A foglalkozás zárásaként menjünk egy kört, hogy kinek milyen kártyái lettek, körbe haladjunk, hogy mindenkinek legyen lehetősége elmondani.

 

  • Milyen tulajdonságokat szereztél?
  • Sikerült mindet megszerezned, amit szerettél volna?

 

A foglalkozás vége – Közös ima:

A foglalkozást zárhatjuk egy közös imával, amit vezessünk fel néhány mondattal:

Fogjuk meg egymás kezét és imádkozzunk azért, hogy a Jóisten munkálkodjon Bennünk. Felismerjük talentumainkat és használjuk azokat önmagunk és mások javára. Imádkozzunk azért, hogy engedjük magunkat alakítani és olyan jóvá válni, amilyennek Ő akar minket. Kérünk, segíts nekünk, hogy másokban is a jóra figyelünk.

  • Miatyánk
  • Dicsőség az Atyának a Fiúnak és a Szentléleknek. Ámen.

 

 

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Mit gondolsz, mit jelentenek a talentumok ebben a történetben?
  • Mit mond neked ezzel Jézus?

Neked mik a talentumaid? Mik azok a tehetségek, tulajdonságok, amiket Istentől kaptál azért, hogy azt kamatoztasd?

  • Mikor használod a meglévő talentumokat? Hogyan kamatoztatod őket?
  • Milyen talentumokat szeretnél megkapni? Ezeket kéred is az Istentől, hogy segítsen kifejleszteni?
  • Milyen tulajdonságokat szereztél?
  • Sikerült mindet megszerezned, amit szerettél volna?

 

 >> TULAJDONSÁG KÁRTYÁK <<