Játékajánló – Beszélgetésindítók
A kommunikációt fejlesztő, ismerkedést segítő játékot legalább 6 éves kortól ajánljuk.
Játszhatjuk a szabad levegőn vagy beltéren. Akkora helyre van szükség, ahol a játékosok kényelmesen leülhetnek. Minél többen vesznek részt a játékban, annál élvezetesebb és izgalmasabb, de legalább két gyermek legyen jelen a játékvezető személyén túl. Bárhol játszható, hiszen nem igényel nagyobb előkészületet és eszközökre sincs szükség.
Teendők a játék kezdete előtt:
- Magyarázzuk el a gyerekeknek a játékszabályokat és a feladatokat. Mindig bizonyosodjunk meg arról, hogy értik-e a gyerekek a játék menetét, és adjunk lehetőséget a kérdésekre. A beszélgetés indító téma megválasztásánál igazodjunk a játékosokhoz.
- Üljünk körbe. Fontos, hogy jól körülhatárolható és csendes helyet válasszunk.
Játék leírása:
Üljünk egy körbe, várjuk meg, míg minden résztvevő kényelmesen elhelyezkedik, majd a játékvezető mondjon egy témát, vagy tegyen fel egy kérdést, melyre a játékosok egy előre meghatározott sorban vagy tetszőlegesen válaszoljanak, míg egy közös beszélgetés alakul ki, ahol mindenki megoszthatja a gondolatait.
Az alábbi felsorolásban összegyűjtöttünk pár beszélgetésindító témakört és kérdést:
- Emlékek (íz, hang, szag, álom) – Mindenki mesélje el egy, a számára legérdekesebb ízhez, hanghoz, illathoz vagy és álomhoz kapcsolódó emlékét. Az álmok különösen érdekesek lehetnek (legrosszabb, legkellemesebb, visszatérő álmok stb.).
- Mit gondolsz, mi lesz veled még 2021-ben? – A játékosok meséljenek elképzelt jövőjükről, terveikről.
- Időutazás – Meséljék el, hogy melyik korban szeretnének élni, amennyiben működne az időutazás. Ott vajon milyen körülmények közt élnének, mivel foglalkoznának, mi lenne a kedvenc időtöltésük?
- Mit vinnél magaddal egy lakatlan szigetre, ha csak 3 dolgot válaszhatnál? – 3 tárgyat és 3 élőlényt kell felsorolniuk. Mondják el, miért azokat a dolgokat választották?
- Példakép – Meséljék el, kiket tartanak példaképeiknek. Melyek azok a vonások, tulajdonságok, amelyek szerintük leginkább követésre méltók?
- Pályakép – Mondják el a gyerekek, hogy milyen foglalkozást képzelnek el magunknak, ha majd felnőnek és miért, mihez lenne kedvük? Korábban mik szerettek volna lenni, ha változott ez az elképzelésük, mi volt az, amiért változott?
- Kedvencek – Meséljék el, melyek a kedvenceik egy megadott témakör kapcsán. Választható témakörök lehetnek: állat, növény, virág, használati tárgy, szín, napszak, zene, film, étel, könyv, illat stb.
- Vicc – Mondják el egyenként kedvenc vicceiket, majd meséljék el, hogy miért azt választották, miért az a kedvenc?.
- Tündér – Ha egy tündér teljesítené három kívánságukat, melyek lennének azok?
A játék egy közös beszélgetéssel zárul.
A lezárást segítő kérdésjavaslatok:
- Melyik volt az a téma, amelyre nehezebb volt választ adni? Miért volt nehéz?
- Milyen érzés volt számodra ezekről a témákról beszélni?
További hasznos tippek a játékvezető számára:
A játékvezetés során figyelni kell:
- Maximum két témát válasszunk ki a játék során, a gyerekek korosztályi sajátosságait is figyelembe véve.
- Minden résztvevőnek legyen lehetősége, hogy elmondja a rá vonatkozó információkat.
- Legyen mindenkinek passzolási lehetősége is, ha nem szeretnének válaszolni a kérdésre.
- Fontos, hogy mondjuk el a résztvevőknek, hogy tartsák tiszteletben a másikat, ne vágjanak egymás szavába.
- A játékvezető is kapcsolódjon be a beszélgetésbe, válaszoljon az adott témákra, kérdésekre, ezt látva a játékosok könnyebben megnyílhatnak és szabadabban megoszthatják gondolataikat.
Kép forrása: https://pixabay.com/hu/