Játékajánló – Életút-térkép

2020.10.13.

Az „Életút-térkép” akezdeményezőkészség és a vállalkozói kompetencia fejlesztését segítő, bizalom játék, melyet 14 éven felülieknek ajánlunk. A megszervezéséhez elegendő egy kisebb beltéri helyszín, legalább 4 játékos és egy játékvezető.  A játékidő a létszámtól függően minimum 20 perc, a kezdés előtt ezt érdemes számításba venni, annak érdekében, hogy mindenkire jusson elegendő idő.

Teendők a játék kezdete előtt:

  • Ismertessük a gyerekekkel a játékszabályokat és a feladatokat. Mindig győződjünk meg arról, hogy mindenki érti-e a játék menetét, és hagyjunk lehetőségeket a kérdésekre.
  • Biztonságos légkör megteremtése.
  • Eszközök kiosztása.

Eszközigény:

  • Papír
  • Íróeszköz (színes filctollak)

Játék leírása:

Ennél a játéknál fontos, hogy a gyerekek már jól ismerjék egymást, mert ez nem egy ismerkedést segítő, hanem a bizalom fejlesztését erősítő játék. A cél az egymásra való ráhangolódás, a nyitottság, egymás meghallgatása bírálat/előítélet nélkül.

Minden játékos kap íróeszközöket és egy papírlapot is. A játékvezetőnek is érdemes elkészítenie saját életútját példamutatás céljából (akár egy időben a gyerekekkel)!

A gyerekek feladata, hogy rajzolják/alkossák meg saját életútjukat, milyen fontos események övezték eddigi életüket. Nem szükséges idővonal-szerűen, a gyerekeket hagyjuk kibontakozni, és bízzuk az ő fantáziájukra a megjelenítést. Fontos kiemelni, hogy a saját érzéseik alapján alkossanak a játékosok, nincsenek megkötések. Olyan eseményeket írjanak, amilyeneket szeretnének. Például kistestvér születése, új háziállat, jó jegyek a suliban, új sport elkezdése stb. Ha ezzel elkészültek a gyerekek, akkor jöhet a második forduló: arra kérjük őket, hogy azt írják le, a jövőben hogyan képzelik el életüket. Mi fog velük történni? Mire vágynak? Mik az álmaik? Milyennek szeretnék látni magukat 5-10-20 év múlva?

Játék lezárása:

  • Megbeszélhetjük az eredményeket, viszont figyeljünk arra, hogy aki nem szeretné megosztani az életútját, ne gyakoroljunk rá nyomást. Lehet, hogy egyesek csak a múlt eseményeit szeretnék elmondani, valaki esetleg csak az elképzelt életútját, és lesz aki mindkettőről szívesen beszámol. Mindenkire bízzuk rá a döntést.
  • Fontos, hogy a megbeszélést a játékvezető indítja a saját életútjával, ezzel is biztatva, példát mutatva a gyerekeknek, hogy legyenek nyitottak.
  • Aki szeretné, elteheti emlékbe ezt az alkotást, hogy esetleg pár év múlva visszatekinthessen rá.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • Hagyjunk elég időt arra, hogy minden gyermek ki tudja dolgozni az alkotását részletesen.
  • Lehet, hogy lesz olyan gyermek, aki nem szeretné megosztani az életútját, mert negatív események történtek vele. Aki ezt jelzi, rá különösen figyeljünk oda, ne erőltessük a feladatot, kérjük meg, hogy ha van kedve, ő csak az elképzelt, jövő életútját készítse el, amiről lehet, hogy szívesebben mesél.
  • A gyerekek hallgassák meg egymást. Miután valaki elmondta az életútját, meg lehet közösen beszélni, lehet kérdezni az adott gyermektől, ha valaki szeretne.

Feldolgozást segítő kérdésjavaslatok:

  • Hogy érezted magad játék közben?
  • Érdekes volt hallgatni a többiek életútját?
  • Szerinted a múltad mennyire befolyásolja a jövődet?
  • Van olyan, aki hasonló eseményeket élt át?

Kiemelt kép forrása: pixabay.com

Ezek is érdekelhetnek

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Add meg az email címed és értesítünk minden újdonságról!