Játékajánló – Kit rejt a másik oldal?

A „Kit rejt a másik oldal?” a szociális és állampolgári kompetenciákat fejlesztő, ismerkedést segítő játék. 6 éves kortól ajánlott, legalább 10 játékossal és 2 játékvezetővel.

Teendők a játék kezdete előtt:

  • Játékszabályok, feladatok érthető átadása. A játék előtt ismertessük a gyerekekkel a szabályokat és a feladatokat. Mindig bizonyosodjunk meg arról, hogy mindenki érti-e a játék menetét, és hagyjunk lehetőségeket a kérdésekre.
  • A játéktér kijelölése, a gyerekek két (egyenlő létszámú) csoportba történő osztása.

Eszközigény:

  • 1 db lepedő

Játék leírása:

  • A gyerekek két csoportban, szétszórtan ülve helyezkednek el a játéktérben.
  • A 2 játékvezető kezével kifeszíti a lepedőt a két csapat között: Elég magasan tartva ahhoz, hogy teljesen eltakarja egymás elől a két csapat tagjait.
  • A játékvezetők feladata, hogy ki kell választani egy-egy gyermeket (anélkül, hogy kimondanák a nevüket), és megkérik, hogy üljenek oda a lepedő elé/mögé (aki, amelyik térfélen van) úgy, hogy a másik csapat ne lássa, hogy ki van a lepedő mögött. A gyerekeknek is óvatosnak kell lenniük, lopakodva, kúszva kell odaülniük a lepedőhöz, hogy véletlenül se lepleződjenek le.
  • Visszaszámolásra a játékvezetők felrántják a lepedőt, így a két ott ülő játékosnak az a feladata, hogy minél gyorsabban kimondják egymás nevét. Aki gyorsabb, az nyer, és ott marad a helyén. Aki pedig nem volt elég gyors, vagy elrontotta, feláll és átmegy a másik csapathoz. Így kell minél több gyereket „begyűjtenie” a csapatoknak. Tehát az a cél, hogy az egyik térfélről elfogyjanak a gyerekek.
  • Fontos, hogy a csapatból csak azok az emberek mondhatnak nevet, akik a lepedőnél ülnek, a csapat többi tagjának csöndben kell maradni, mert ha bárki bekiabálja a nevet, neki át kell mennie az ellenfél csapatához.
  • Előfordulhat olyan eset is, amikor egyikük sem tudja a másik nevét, illetve, amikor mindketten elrontják, ilyenkor nem történik semmi, mindkét gyermek helyett új játékost választunk.
  • Minden névbemondós kör után, újra felemeljük a lepedőt, amikor új játékost választunk.
  • A játékot könnyen mókássá lehet tenni, ha például úgy teszünk, mintha másik játékost választanánk, ám megkérjük a lepedőnél ülő játékost, hogy maradjon ott. Vagy esetleg egyszerre 2 embert ültetünk a lepedő mögé, vagy direkt kimondunk egy nevet, mintha véletlenül elfelejtettük volna, hogy nem szabad hangosan, de közben más játékost választunk.

Játék lezárása:

  • Addig érdemes játszani, amíg élvezik a gyerekek, illetve, ha az egyik térfélről már elfogytak a játékosok.
  • Cél, hogy a gyerekek minél több nevet megtanuljanak. A játékot lezárjuk, ha a gyerekeknek sikerült memorizálniuk a neveket.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • A gyerekek hangosan és érthetően mondják ki a neveket, hogy a lepedő túloldalán is hallják.
  • Fontos a gyorsaság, így az a jó, ha pörög a játék.
  • Figyelni kell, hogy tényleg csak a lepedőnél ülő gyerekek mondhatnak nevet, a csapat többi tagja csendben figyel.
  • Figyelni szükséges arra, hogy minden gyereknek legyen lehetősége akár többször is sorra kerülni/nevet mondani.

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Hogy érezted magad a játék közben?
  • Hány nevet tudtál megjegyezni?
  • El tudod sorolni az összes társad nevét?
  • Voltak vicces jelenetek? Melyek voltak azok?
  • Sokszor tudták a te nevedet?