Játékajánló – Oxfordi vita
Az „Oxfordi vita” az anyanyelven folyatott, kommunikációt fejlesztő, elmemozdító játék, amelyet 14 éves kor felett ajánlunk. Szabadban és a beltéren egyaránt játszható legalább 6 játékos és 1 játékvezető részvételével.
Teendők a játék kezdete előtt:
- Játékszabályok, feladatok ismertetése.
Eszközigény:
- Érvelési technikák kinyomtatva.
Játék leírása:
- A csoport kiválaszt egy aktuális, mindenki számára érdekes témát, amiről biztos, hogy mindenkinek van véleménye.
- A játékvezető két csoportra osztja a játékosokat. A csapatoknak ellentétes véleményt kell képviselniük.
- 15 perc felkészülés után a két csoport „vitába száll”, mindenkinek a csoport véleményét kell képviselnie, nem a sajátját!
- 5 perces vitaidők állnak rendelkezésre a csapatok számára, 3-4 körben mondhatják el álláspontjukat, és reagálhatnak a másik csoport érveire is.
- 2 vita között 1-2 perc megbeszélési ideje van a csoportoknak.
- Minden csoporttagnak kell beszélnie a rendelkezésre álló 5 perces vitaidők egyikében, ezért jobb, ha előre megbeszélik a sorrendet egymás között.
- Az érvelési technikákról összefoglalót is lehet adni a játékosoknak.
- Az érvelési technika elsősorban az ismert információkra, tényekre alapoz, ok-okozati összefüggésekre hívja fel figyelmet, nem érzelmi alapú vagy manipulatív vagyis a kényszerítő érveket ne alkalmazzuk a játék során.
Érvelési technikák:
- Indukció
- Dedukció
- Ok-okozati következtetés
- Magyarázat: meghatározás, összehasonlítás, analógia, leírás és előadás, tényekkel való érvelés
- Kvázi-logikai érvek: összeférhetetlenségen alapuló érvelési mód, kölcsönösséggel való érvelés, tranzitivitásra támaszkodó érvelés, a precedens vagy igazság szabályának felhasználásával történő érvelés, érvelés beletartozással, valószínűséggel való érvelés.
- Kényszerítő érvelés (értékekkel ill. közhelyekkel), érvelés feltevéssel, érvelés alternatívával, érvelés paradoxonnal, érvelés túlzással, kérdezés szuggesztív kérdések, csapda-kérdés, vita-kérdés, ellen-kérdés, stílus-kérdés, lelkiismereti kérdések), egyéb kényszerítő érvek (nem-pazarlás érve, hatalmi érvelés, irónia)
Játék lezárása:
- A vita végén mindenki elmondhatja, mi volt a saját véleménye.
A játékvezetés során érdemes figyelni:
- A játékosok használják az érvelési technikákat, amelyeket megkaptak.
- Az időkeretekre a játékvezető ügyel, mindegyik csapat számára ugyanannyi idő áll rendelkezésre az érvelésre.
- Mindkét csapat összes játékosa kerüljön sorra az érvelésben, ne maradjon ki senki – ehhez a csoportnak előre ki kell osztani egymás között, hogy ki melyik érvet fogja elmondani, mindenkinek jusson érv.
Feldolgozást segítő kérdések:
- Hogy érezted magad játék közben?
- Nehéz volt a sajátoddal ellentétes véleményt képviselned? Miért?
- Változtatott-e valamit az eredeti álláspontodon a vita?