Játékajánló – Oxfordi vita

Az „Oxfordi vita” az anyanyelven folyatott, kommunikációt fejlesztő, elmemozdító játék, amelyet 14 éves kor felett ajánlunk. Szabadban és a beltéren egyaránt játszható legalább 6 játékos és 1 játékvezető részvételével.

Teendők a játék kezdete előtt:

  • Játékszabályok, feladatok ismertetése.

Eszközigény:

  • Érvelési technikák kinyomtatva.

Játék leírása:

  • A csoport kiválaszt egy aktuális, mindenki számára érdekes témát, amiről biztos, hogy mindenkinek van véleménye.
  • A játékvezető két csoportra osztja a játékosokat. A csapatoknak ellentétes véleményt kell képviselniük.
  • 15 perc felkészülés után a két csoport „vitába száll”, mindenkinek a csoport véleményét kell képviselnie, nem a sajátját!
  • 5 perces vitaidők állnak rendelkezésre a csapatok számára, 3-4 körben mondhatják el álláspontjukat, és reagálhatnak a másik csoport érveire is.
  • 2 vita között 1-2 perc megbeszélési ideje van a csoportoknak.
  • Minden csoporttagnak kell beszélnie a rendelkezésre álló 5 perces vitaidők egyikében, ezért jobb, ha előre megbeszélik a sorrendet egymás között.
  • Az érvelési technikákról összefoglalót is lehet adni a játékosoknak.
  • Az érvelési technika elsősorban az ismert információkra, tényekre alapoz, ok-okozati összefüggésekre hívja fel figyelmet, nem érzelmi alapú vagy manipulatív vagyis a kényszerítő érveket ne alkalmazzuk a játék során.

Érvelési technikák:

  • Indukció
  • Dedukció
  • Ok-okozati következtetés
  • Magyarázat: meghatározás, összehasonlítás, analógia, leírás és előadás, tényekkel való érvelés
  • Kvázi-logikai érvek: összeférhetetlenségen alapuló érvelési mód, kölcsönösséggel való érvelés, tranzitivitásra támaszkodó érvelés, a precedens vagy igazság szabályának felhasználásával történő érvelés, érvelés beletartozással, valószínűséggel való érvelés.
  • Kényszerítő érvelés (értékekkel ill. közhelyekkel), érvelés feltevéssel, érvelés alternatívával, érvelés paradoxonnal, érvelés túlzással, kérdezés szuggesztív kérdések, csapda-kérdés, vita-kérdés, ellen-kérdés, stílus-kérdés, lelkiismereti kérdések), egyéb kényszerítő érvek (nem-pazarlás érve, hatalmi érvelés, irónia)

Játék lezárása:

  • A vita végén mindenki elmondhatja, mi volt a saját véleménye.

A játékvezetés során érdemes figyelni:

  • A játékosok használják az érvelési technikákat, amelyeket megkaptak.
  • Az időkeretekre a játékvezető ügyel, mindegyik csapat számára ugyanannyi idő áll rendelkezésre az érvelésre.
  • Mindkét csapat összes játékosa kerüljön sorra az érvelésben, ne maradjon ki senki – ehhez a csoportnak előre ki kell osztani egymás között, hogy ki melyik érvet fogja elmondani, mindenkinek jusson érv.

Feldolgozást segítő kérdések:

  • Hogy érezted magad játék közben?
  • Nehéz volt a sajátoddal ellentétes véleményt képviselned? Miért?
  • Változtatott-e valamit az eredeti álláspontodon a vita?