Önbizalom erősítő játék, melyet a szülők játszhatnak kisiskolás gyermekeikkel

Önbizalom erősítő játék, melyet a szülők játszhatnak kisiskolás gyermekeikkel


Ha kifogytunk az ötletekből, hogy mit is játszhatnánk gyermekeinkkel, egy olyan elfoglaltságot ajánlunk, amely nem csak szórakoztató, de segít jobban megismerni gyermekünket, illetve építhetjük általa az önismeretét, önbizalmát.

A játék előkészítése. Csomagolópapír méretű lapra lesz szükségünk. Ha nincs otthon csomagolópapír, akkor újságpapírokat ragasszunk össze, majd fehér lapokkal borítsuk be, így tartása is lesz a lapnak, és fehér felületet is kapunk, amelyre rajzolhatunk. Akkora legyen a lap, mint a gyermekünk. Ezen kívül készítsünk kb. 5×10 cm-es cédulákat, melyekre olyan jó tulajdonságokat gyűjtsünk össze, amelyek szerintünk a gyermekünkre igazak. Minden cetlire egy tulajdonság kerül, igyekezzünk minél többet összegyűjteni.

A játék menete: A nagy lapot letesszük a földre, a gyermek ráfekszik, és körülrajzoljuk az egész testét egy filctollal vagy zsírkrétával. Utána megrajzoljuk az arcát, vele együtt kidíszítjük az alakot, ruhát, hajat rajzolhatunk neki. Fontos, hogy ne legyen az egész figura kiszínezve, vagy csak nagyon halvány ceruzával, hogy utána látni lehessen majd, amit ráírunk.

Ezután megkérjük a gyermekünket, hogy írja fel a saját jó tulajdonságait a nagy lapra. Ha a tulajdonság köthető valamelyik testrészhez, akkor abba írja bele (pl. a jószívű az a szív helyére fog kerülni, ha jó focista, akkor a lábakra írhatja, ha szépen szaval, vagy énekel, azt a szájra). Ha a tulajdonság nem köthető testrészhez (pl. bátor), akkor azt írhatja a test bármely részébe.

Amikor ő befejezte, akkor elővesszük az általunk előkészített tulajdonság cédulákat, és mi is felhelyezzük őket a papírra (lehet gyurmaragasztóval, vagy celluxszal rögzíteni). Ha ő is írta magáról az adott tulajdonságot, akkor mellé ragaszthatjuk a miénket, ha nem, akkor kitalálhatjuk együtt, hogy a test melyik részébe ragasszuk.

Amikor minden tulajdonság felkerült, akkor beszélgessünk arról, hogy mik voltak azok, melyeket mi is és a gyermek is felírt, illetve melyek azok a tulajdonságok, melyeket ő nem lát önmagában, vagy mi nem vettünk észre eddig (esetleg csak nem jutott eszünkbe).

Variáció: Ha több testvérrel szeretnénk játszani a játékot, akkor annyi lapot készítsünk elő, ahányan vannak, és mindenkinek írjunk külön tulajdonság cédulákat. Ilyenkor érdekes lehet az is, ha még előttünk a testvérek is írhatnak egy másik színnel egymás lapjára. Figyeljünk, hogy csakis jó tulajdonságokat írjanak egymásról. A megbeszélés hasonlóképpen történik, mint egy gyermek esetén.

 

Szerző: Dr. Osváth Viola gyermekklinikai és mentálhigiénés szakpszichológus